lørdag den 2. januar 2010

Nyt kamera

Jeg er ikke den store fotograf, men engang lånte jeg et spejlreflekskamera i et par år og i de år troede jeg, at jeg havde talent som fotograf. Jeg fik taget en del rigtig gode billeder og det passede mit kontrolgen meget, at jeg selv kunne styre hele processen.

I 2001 købte jeg et Canon Digital Ixus for den nette sum af 4500 kr efter at rabatten fra fratrukket!
Det var den første udgave, der kom frem på hele 2,1 MegaPixels!.
Det der med små digitale kameraer var relativt nyt for menigmand dengang, men jeg boede midt ude i en skov og samlede svampe dagligt i sæsonen, og da jeg er autodidakt ud i svampekundskaben, ville jeg gerne kunne sende fotos af svampe via mail til kendere, så jeg kunne sikre mig, at jeg ikke døde samme aften under middagen.


Hvor har jeg dog været glad for det kamera. Fantastisk godt kamera. Det eneste, det ikke magtede var at zoome. Jeg forsøgte engang at zoome ind på en spurvehøg, der forsøgte at stikke af med kalkunskroget fra fuglebrættet. Belært af tidligere år, havde jeg surret skroget fast til fuglehuset, så høgen kom på hårdt arbejde. Det gav mig tid til at hente apparatet, indstille det og skyde. Men ak! Zoomen var for dårlig, så der kom ikke noget billede ud af det.
Til gengæld kom der en hel masse andre billeder ind i computeren.

Desværre holdt det pludseligt op med at fungere sidste år. Jeg havde vist spildt et eller andet på det. Det var helt dødt, selv efter genopladning af batteriet. ØV!

Jeg skulle jo igang med at lave mig en blog - ligesom alle de andre, men en blog uden billeder er for kedeligt, så et kamera er et must.

Nu har jeg så efter megen tøven og overvejelse købt mig et Canon Powershot A2100 IS. Min mand og jeg har så aftalt at købe et spejlreflekskamera også, så de to kan supplere hinanden.
Der følger en manual med.....Manual og manual, det er vist noget overdrevet. Der står blot, hvordan man tænder og slukker og et par enkelte ting til og så må man ellers klare sig selv.
Til mit Digital Ixus var der en hel lille bog med, som jeg studerede grundigt og havde meget glæde af, men OK. Tiderne har måske ændret sig. Måske behøver man ikke vide så meget mere, tænkte jeg, og gik igang.


Desværre fungerer det ikke rigtigt. Billederne er overbelyste, tågede og helt forkerte i farverne. Jeg har ikke rigtigt kunne finde en manual på nettet, men min datter og min mand og jeg har ved fælles hjælpe gået de forskellige funktioner i kameraet igennem og har indstillet lidt her og der med nogen bedring til følge, men det er stadig ikke godt med farverne.
Jeg kan ikke finde ud af, hvor jeg kan justere farverne i kameraet. Der er for stor overvægt af blåt, så rustrødt bliver postrødt eller lila og lila bliver blå og så fremdeles. Det skulle jo ikke være meningen, at man skal redigere farverne efterfølgende på alle billeder. Jeg har prøvet at tænde og slukke for blitsen, ændre på farverne ved at vælge "vivid", "custom", "neutral", justere hvidbalancen, ændre lysforhold, i det hele taget prøve at justere på alt det, der kan justeres på, men når man som jeg ikke har særlig godt styr på, hvad det forskellige betyder, ja, så er der ikke noget, der hjælper. Prøv at se mit kalendertørklæde:




Det første billede er taget med forudindstillingerne. De andre er taget med og uden blits og fra forskellige vinkler og med andre forsøg på justeringer, jeg ikke husker nu. Tørklædet har en varm, blød rustrød farve, som jeg nærmest ikke kan få frem. Det, der kommer nærmest er det sidste billede.
Nå, jeg må jo lede videre efter en manual og nogen, der har kvalificerede ideer til, hvad jeg kan gøre.


Mærkeligt nok er mit Digital Ixus kamera begyndt at fungere igen????? Til gengæld er kablet til computeren ude af funktion, så jeg må tage kortet ud hver gang, jeg skal overføre billeder.

Nu har jeg så to digitale "snapshot" kameraer - ingen af dem fungerer optimalt.
Alligevel har jeg taget billeder af mine seneste strikkeprojekter, så jeg kan komme igang her på bloggen og på flickr.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Ang fotos, er der mange steder det kan gå galt. Det mest sandsynlige er lysmålingen og hvidbalancen. Små kameraer har det med at måle balanceret, dvs som gennemsnit af alt det det ser, og bliver derfor nemt snydt hvis der er særligt meget at en ting (en farve feks) i et billede. Det næste er hvidbalancen. Det bedste (men mest besværlige) er at indstille hvidbalancen manuelt hver gang. Sekundært brug de programmer der er (bør være) indbygget. Vær særligt opmærksom på at skelne mellem Tungsten lyd (glødepære; orange lys), lysstofrør (grønt lys); blitz (blåt lys) eller solen/dagslys (hvidt lys). Du bør aldrig blande lyskilder. Det bedste er dagslys, helst en let overskyet dag (hahaha) eller sollys reflekteret på en hvid (HVID) overflade. Blitz er som regel noget lort. Punktum. Medmindre self du kan styre den, men det kan du ikke på et lommekamera. Ellers brug glødepærelys (IKKE SPAREPÆRER) og indstil hvidbalancen til glødepærer. Husk igen IKKE at blande lyskilder. Al lyskildeblanding risikerer at give farvestik. Sidst men ikke mindst kan selve kameraet (chippen) have "dårlig" farvegengivelse, det kan feks have en tendens til rødt eller blåt. Det må du så korrigere i computeren. Du kommer sjældent uden om at farvejustere dine billeder, hvis de skal være helt farveægte! Du kan så drømme om alle de studiegadgets du kan ønske dig, når i får et spejlrefleks. En ekstern blitz feks og en hjemmelavet softboks, som denne: http://hishamkhalifa.com/wp-content/uploads/2007/09/softbox3.jpg.