fredag den 8. januar 2010

Moebius

Så blev min moebius færdig.

Jeg har brugt Zauberball strømpegarn i farven Schatten nr 1508. Zauberball har samme strikkefasthed, som det meste andet strømpegarn, ca 30 masker=10 cm, men dette garn virker lidt tyndere i det end andre strømpegarner. Jeg har slået ialt 450 masker op. Det vil sige, at min moebius er ca 225 masker bred. Jeg har strikket den meget løst på rundpinde 2½, 120 cm lange.

Jeg har som tidligere omtalt brugt Cat Bordhi's metode til opslagning til moebius, som er en videreudvikling af Jenny Beckers Magic cast-on, som egentlig er skabt til brug ved opslagning til strømper, der er strikket fra tåen og op. 

Ca 5 cm før aflukningen har jeg strikket ret stramt og lukket af med Jeny Staimans særligt elastiske aflukning, her demonstreret af Cat Bordhi.
Den aflukning er også egentlig udviklet til strømper, der er strikket fra tåen og op til den øverste ribstrikkant, men den fungerer perfekt til min moebius. Jeg har lukket af i ret og har derfor naturligvis kun anvendt metoden for retmasker. Kanten er rigtig pæn. Virker fast, men er samtidig meget elastisk. 

Jeg vil blandt andet gerne kunne bruge min moebius som hovedtørklæde, der samtidig er halstørklæde. Derfor er det strikket så bredt - ca 45 cm, at det går godt ned under frakken i nakken. For at det ikke skal sidde og flabre om hovedet  var det vigtigt med en fast, men elastisk kant. Derfor strikkede jeg de sidste 5 cm ret stramt og lukkede elastisk af.
Lagt 2 gange rundt om halsen bliver den til et dejligt tykt halstørklæde, og sat omkring skuldrene er det en behagelig stola.

En moebius er vanskelig at presse eller spænde op på grund af snoningen, men det må man jo så leve med.

Som jeg har talt om i mit tidligere indlæg om moebius, strikker man en moebius fra midten og ud, således at man strikker på begge sider på een gang. Når man har strikket 1 omgang, har man strikket en pind i hver side af arbejdet. I den ene side vender forsiden ud og i den anden side bagsiden. Derfor er det vigtigt, at man vælger et strikkemønster, man selv kan leve med på både retsiden og vrangsiden, for moebiussen kommer til at vise begge sider lige meget.
Jeg har temmelig ubehjælpsomt forsøgt at illustrere det på nedenstående elendige billede.

Hvis man ser rigtig godt efter, kan man skimte strikkepindene til højre på arbejdet ved siden af garnspiralen. Til venstre på arbejdet sidder en maskemarkør med turkis perle i. Det er markøren for begyndelsen af hver runde. Pindene i højre side er nået til midten af rækken på modsatte side af begyndelsen. Den sorte tråd i den midterste sorte stribe markerer stedet, hvor opslagningen begyndte. Markøren med den hvide perle og en sort pil til højre på arbejdet er sat på på forsiden af arbejdet, men det er den markør, man måske med lidt god vilje kan se en krog af bagsiden af nederst på arbejdet ud for den lange pil. Det er bagsiden af markøren, der netop kan ses hæfte sig. Den nederste korte pil markerer markøren.s vedhæng, der lige kan skimtes nedenfor arbejdet. Dette for at illustrere, hvordan både forside og bagside bliver synlig på samme side af arbejdet.
Hold da op, hvor er det svært at forklare, men det er også ligemeget, bare man husker, at strikketøjet skal kunne ses både fra retten og vrangen.
Ann

7 kommentarer:

Unknown sagde ...

det er en fantastisk lækker o spændende blog du har...den vil jeg nærstudere...håber du har gjort det muligt at følge dig/den...skønne skønne ting du har lavet ...
lilian

nynne sagde ...

Hvor er den flot - og spændede at blive præsenteret for noget nyt - tror også jeg skal prøve den teknik.

Ingrids strik og patchwork sagde ...

Du har ret, Ann, dine møbius er flotte hver for sig. Man kan ikke angive en bestemt bredde.
Min minder nok mest om din bredeste.
Knus Ingrid

Anonym sagde ...

No books, no computer, nothing... only lunch [URL=http://www.nfoutletonline.net/#1014]north face outlet locations[/URL] that's it. However, for that few times that he truly needed a wheeled bookbag for books, it was the prime [URL=http://www.nfoutletonline.net/#1172]the north face outlet[/URL] wheeled backpack has been the perfect choice.

Anonym sagde ...

Free results is a totally distinct make a difference. I don't know [URL=http://www.nfoutletonline.net/#921]north face outlet[/URL] some shops offer that. You'll be able to buy items and return them all, all at the store's, shipping [URL=http://www.nfoutletonline.net/#921]north face outlet[/URL] two directions, expense.Yet that isn't your problem.

Anonym sagde ...

0zTdn ghd hair straightener
dNrx michael kors bags
fQvi ghd nz sale
2wAqo ugg sale
6vWfd ghd offers

Anonym sagde ...

3xPax ghd hair straighteners
yBin ugg sale
qNep michael kors outlet
0mPto GHD Hair Straightener
2gUnx burberry purses
6sCjv bottes ugg
3oLik ghd nz
6jZqo cheap louis vuitton
7pHwy michael kors handbags
0yRhc ghd outlet
7qWjv ugg boots uk
9hSof wholesale nfl jerseys
8wByc michael kors outlet
6ySjp GHD Pas Cher
9iRds discount uggs