tirsdag den 20. september 2011

Ansigter af Hanne Thorsen

Nyt tema:

Mit yndlingsstrik.

Ansigter,-ryggen,-find-et-s

Ansigter af Hanne Thorsen.

Ansigter,-halsbelægning

Flere har opfordret mig til at vise denne sweater her på bloggen.

Portrætsweater, 2003, IMG_0376

Den er strikket for en hel del år siden, og jeg har kun lagt nyt strik på denne blog, men så var der een, der foreslog, at vi indfører et  nyt tema i blogland: “Mit yndlingsstrik”.

IMG_0510

Det være sig hermed gjort.

IMG_0508

Jeg bruger ikke meget strik – håndstrik. Ofte giver jeg det, jeg strikker til mig selv, væk så snart det er strikket. Måske er jeg dybest set ikke så vild med håndstrik, når det kommer til at bruge det.

IMG_0507

Men denne sweater har jeg brugt meget. Jeg elskede at strikke den, og jeg syn’s den er sjov. Derudover er den meget funktionel. Halsen/kraven, længden, bredden og længden af ærmerne fungerer altsammen godt for mig.

Ansigter-bagfra-på-ginenAnsigter-forfra-åben-hals-p

Der er flere fotos på Ravelry

Hanne Thorsen var oprindeligt grafiker og maskinstrikker, og hun har lavet rigtig mange flotte designs, som er præget af hendes fortid som grafiker – og maskinstrikker. For nogle år siden blev hun sygeplejerske, og har siden været helt ude af alt, hvad der handler om strik og design. Hendes garn – Nikolaj - produceres vist stadig på Hinrichsens Uldspinderi i Skive.

Lykkefanten har strikket Fisk, og strikkeforsker har strikket Ænder. Her kan du desuden se en flot maskinstrikket Elefanter.

Portrætsweater fra vrangen, IMG_0367

Da jeg vaskede sweateren sidst, opdagede jeg til min gru, at der var kommet et mølhul på ryggen. Jeg har stoppet det. Kan du finde det?

Mølhul

Det er her:

Mølstopning

Pyha, der var jeg vist heldig, at jeg fik det stoppet i tide.

FAKTABOKS
Model:
Ansigter
Designer: Hanne Thorsen
Garn: Jeg mener, at jeg strikkede den af Tvinni, men jeg er ikke 100% sikker. Kanterne er strikket med røde Hanne Falkenberg-rester fra et andet yndlingsstrik.
Pinde: 2½ (og 3)
Garnforbrug: 550g ialt
Sværhedsgrad og særlige strikketeknikker: Den er god træning i jackardstrikning. En ældre strikker sagde engang til mig, at man ikke skal vurdere et strikketøj på forsiden, men på bagsiden af strikket. Jeg har gjort mig umage for at gøre bagsiden præsentabel. Ansigter-på-vrangenDet er ikke blevet perfekt, for jeg har hæftet løbetråden i for høj grad det samme sted på for mange pinde, således, at der kommer “streger” af modfarven på forsiden, men så lærte jeg det. Man kan se problemet tydeligt på billedet fra ryggen tæt på lidt her ovenfor.
Sweateren strikkes på rundpinde som et rør, der klippes op til ærmer og halsåbning/-kant.
Bemærkninger og ændringer: Den er strikket som en blanding af herre- og damemodellen. Hals, belægning og lynlås er fra herremodellen, kanterne er fra damemodellen og kraven er både fra den ene og den anden model.
Tilfredshed: Jeg æælsker den sweater og bruger den meget.

Har du et yndlingsstrik?
Vil du fortælle os andre om det?
Skriv et indlæg på din blog om det.

Ann

21 kommentarer:

Pia sagde ...

Hold da op for et arbejde. Super flot trøje.

Fríða sagde ...

wow, hvor er den flot, og sikke et arbejde det har været at strikke den. forövrigt må det også have været et meget stort arbejde at designe den, virkelig flot gennemtænkt design.
kh.fra Island
Frida

Merete sagde ...

Den er da total fed den trøje. Sikke et arbejde og sikke mange timer det har taget

Irene sagde ...

Den er helt fantastisk Ann! Meget usædvanlig - en trøje med humor:-) Jeg kendte ikke strikdesigneren, men det gør jeg så nu.

Madam Munch sagde ...

Godt indlæg og flot trøje. Den kunne jeg virkelig godt tænke mig at strikke, gad vide om man stadig kan købe den?
Jeg er også noget imponeret over at du sådan lige kunne lære at strikke baglæns. Birte har også prøvet at lære mig det, men for mig er det en teknik, som må opøves og ikke ligger lige for. Du må være meget lærenem!

Berit sagde ...

Flot trøje og så kan den med glans bestå "mormor--prøven".

Ingerlise sagde ...

Tusind tak for indlægget. Jeg har aldrig set den model før og er helt mundlam.Den er virkelig sjov!
Jeg har strikket "kaniner" et par gange til børn, og er bekendt med hendes designs.

Emnet tager jeg gerne op på bloggen, det er en rigtig god ide

Kirsten Amstrup sagde ...

Jeg vil også gerne være med til et yndlingsstriktema!

Hvor er denne Thorsen-bluse dog flot. Jeg har altid syntes Hanne Thorsen er en fantastisk strik-designer, men jeg har aldrig vidst noget om hende, men nu har du jo så fortalt lidt.

Jeg begyndte på en Thorsen-model engang i 80-erne - en med nogle øjne på skulder/bryst-partiet - men jeg fik den aldrig færdig og opskriften har jeg ikke mere.

Men jeg er igang med en Thorsen i øjeblikket - den kan ses som en bunke garn på et af mine første blog-indlæg - og nu tror jeg du har inspireret mig til at tage fat på den helt seriøst, efter Fanø. Tak for det.

Heidi sagde ...

Hvor er den skøn. En rigtig humør sweater :o)

Hanne Thorsen's design er skønne. Jeg har strikket Biler og Kaniner til mine børn og Huse til min Mor.

Skal til Fanø i weekenden og ved at Kunstladen har Thorsens mønstre, jeg må se på Ansigter en ekstra gang.

Tine sagde ...

Fantastisk bluse!
Og tak for historien :-)

Jeg er da helt sikkert med på din ide.
Det er nemlig en rigtig god ide!

Lin sagde ...

Det var en spaendende een, og meget flot.

Anonym sagde ...

Dejligt tema! Og endnu dejligere trøje. Den er bare så flot og lækker, og du har helt ret, man bør altid prale med bagsiden, især når den er så pæn som din ;)

Ulla sagde ...

Flot, flot trøje et af de tidløse designs, der bare holder. Jeg må vist hellere kigge efter HT i Kunstladen.
Sjov ide med yndlingsstrik, må hellere finde et eksempel frem.

Benedicte sagde ...

Fantastisk trøje - hvor ærgerligt at Hanne Thorsen har lagt strikke-design bag sig. Både Ænder og Fisk synes jeg er meget smukke.også Gad vide om hendes opskrifter kan købes nogen steder i dag?

Bente T sagde ...

Det er en meget flot trøje, jeg kan godt forstå at du er glad for den trøje.
Den er også rigtig flot strikket og bagsiden kan du jo også være bekendt at vise frem!:-)

dqpage sagde ...

hej Ann
Hold da bare op for en flot trøje !
Lige min smag - jeg er vild med skaktern - og ansigterne er en finesse, der vil noget.
Det mølhul er da ikke til at få øje på..
Den trøje er tidløs, og meget smuk.
Mit yndligsstrik er (indtil videre) fugletrøjen fra Christel Seyfarth. Jeg blev færdig med den sidste år i marts. Du kan se den inde på min blog dqpage.blogspot.com - så vidt jeg husker er den i under august.
Jeg er ny her på bloggen, så vi har ikke 'mødt' hinanden før. Kommer heller ikke til at mødes på Fanø til årest festival (dit navneskilt er ellers ikke til at gå fejl af ;o)
men jeg melder mig under fanerne som fast læser, og glæder mig til at følge dine strikkerier.
mvh Mona

GrenDesign sagde ...

Den er supersmuk - absolut også en af mine favoritter. Jeg har dog ikke strikket den - endnu......
Jeg ha strikket mange trøjer, som jeg er glad for....jeg e dog også den type, der er overbevist om at derude i designland er der en hel masse favorittrøjer, jeg ikke har strikket endnu....så der er heldigvis stadig en masse at kaste sig ud i og hige efter. På listen står også Isagers avistrøje og Starmores Katherine Howard sammen med en masse andre...en deeeejlig lang liste af kommende favorittrøjer...nuværende favorit? Hmmm....det må blive Pine, Granite eller Oak - alle af Helga Isager.

Ellen Kathrine sagde ...

Hej Ann!
Endnu et eksemplar af elefanterne kan ses her på min gl. blog: http://creativesparetime.blogspot.com/2007/12/diverse-trjer-til-pernille-hvem-er.html Det er min søster der har strikket den for godt 10 år siden mindst :-) Vi ses vel på lørdag...

Ellen Kathrine sagde ...

Hej Ann!
Endnu et eksemplar af elefanterne kan ses her på min gl. blog: http://creativesparetime.blogspot.com/2007/12/diverse-trjer-til-pernille-hvem-er.html Det er min søster der har strikket den for godt 10 år siden mindst :-) Vi ses vel på lørdag...

maliz sagde ...

Hej Ann,

för några dagar sedan tittade jag en TV-sändning om Bornholm och Ertholmene, där jag såg en kvinna som hade på sig en fantastisk tröja. Hela filmen hoppade jag att jag kunde ser mer om den. Och så var överrasknigen stor när jag såg just densamma jumper på din blog och också några informationer om designaren.

Även om jag tycker mycket om tröjan ”Ansigter” vill jag inte själv sticka den, jag tror att den ser inte bra ut på mig – tyvärr, men jag skulle vilja berätta om den i min stickblog (http://strick17.blogspot.com).

Därför min fråga, tillåta du att jag visa två av dina bilder - hela tröjan, fram- och baksida – på min blog, självklart me hänvisningen till din websida, så att läserna kan ser allt om den.

Många kära hälsningar och ett Gott Nytt År från Tysland till Danmark (hoppas du förstår min dåliga svenska)
maliz

Ann sagde ...

Hej Maliz,
Tack för en rolig historie om dina uplevelser med "Ansigter".
Du får gärna visa bilder från min blog, om du linkar til min blog.
Snälla hälsningar