tirsdag den 4. januar 2011

Hættetrøje by Ann

Hættetrøje-i-Noro,-forfra

Jeg havde dette lækre Norogarn med cashmere. Det var oplagt at bruge det til Birk, så jeg tegnede denne hættetrøje.

Hættetrøje,-forfra-med-hætt

Den er jo varm, så den vil kunne bruges som overtøj forår/efterår – måske med en tynd vindtæt sag over. Derfor syn’s jeg, det ville være praktisk med en hætte på.

Hvis hætten ikke fungerer eller er mere til gene end til gavn, kan den snildt pilles op til halskanten, som så bare lukkes af. Det vil ikke kunne ses, for halskanten er strikket, så den kan “stå alene” uden hætten uden ændringer.
Halskanten er strikket i retriller, hvilket jo normalt ikke er så elastisk, at den kan stramme sig pænt til opefter. Derfor har jeg taget jævnt ind opefter på kanten. Det fungerede fint.

Hættetrøje,-bagfra-med-hætt

Bagfra

IMG_2086

Hver halve time den 21. og 22. råbte TV ud i vores stuer, at Alle, der kan køre før den 23. bør gøre det………Det bliver snestorm og totalt kaos og…….og…..og….”
Mine børn har ikke fjernesyn, så jeg ringede til dem for at høre, om de havde hørt………….Det havde de, men de mente nok at kunne klare at komme igennem den 23, som planlagt.
Men hva’ Mutter gør……....og hvorom alting er……………. Jacob, Mette og Birk kastede sig ud i bilen huhej efter arbejde den 22. (hvordan er det nu lige, det er, når man skal være væk en uge og skal have et lille barn med og skal stå for desserten juleaften og pludselig skal pakke på ½ time????? Godt, jeg ikke var til stede, siger jeg bare). De skulle køre fra Nordsjælland til Køge for at hente Sisse på een eller anden S-togsstation på vejen (hun skulle jo så også være færdig og afsted i en fart………….gu’ ve’, hvordan det har set ud).

Vi fulgte dem via mobilen, og det virkede, som om de lige så godt kunne have gået og sparet benzinen, for de sneeeegleeede sig afsted på grund af det glatte føre. Det tog derudover, som det vil være en del bekendt 4 timer at komme over Fyn, og herefter begyndte snevejret. Tjah………..de var fremme i det mørke nord kl 03.30 om natten!!!
Vi havde sørget for kolde øller og nyredte senge, men vi var selv gået til køjs.

Nå, men det jeg egentlig ville fortælle var, at det jo så betød, at jeg havde et døgn mindre til at færdiggøre julegaverne, så det gik liiiidt stærkt til sidst med at strikke hætten på trøjen. Jeg strikkede bare derudad og tog ud tilfældigt undervejs ud fra min indre ide. Det blev ikke helt symmetrisk, men der var ikke tid til at pille op og strikke om, men gudskelov for min højt elskede dampstrygejernsugeblæsesstation. Eva-Royal-dampstrygestation Der er en gammel talemåde, der siger: “Alt lykkes i en gasovn” (Hvordan i al verden det udtryk er kommet til veje, kan man læse her og, hvad dette indlæg førte med sig her), men jeg vil sige: “Alt lykkes med et godt dampstrygejern”.
Jeg købte det til en meget billig penge for et år siden gennem GulogGratis. Det har jeg aldrig fortrudt, og I må da indrømme, at en noget tilfældig, assymmetrisk og let flandrende hætte ligner noget næsten gennemtænkt professionelt, ik’!?
Jeg skylder nok at fortælle, at min søn ikke er imponeret over min dampstation, når han stryger skjorter. Han syn’s ikke, det stryger, som det skal. Måske er det noget med indstillingerne eller også er det bare irriterende at stryge skjorter.

Noro-hættetrøje,-foldet

Knapperne er frøer eller agurker. Det diskuterede vi en del den jul……

FAKTABOKS
Model:
Hættetrøje
Designer: Ego
Garn: NoroCash Island, 60% uld, 30% cashmere, 10% nylon.
Farve 8. Løbelæmgde 125m/50g
Pinde:
Garnforbrug: 180g
Fra lager: Ja, og nej. Garnet er købt i Ide-Stuen hos Britta fra min strikkegruppe, fordi jeg bare måtte eje det, da jeg følte på det til en strikkeaften hos hende.  Da jeg fik ideen med trøjen til Birk, måtte jeg supplere med et par fed mere.
Bemærkninger og ændringer: Det hele kan jo siges at være een stor ændring i og med, jeg selv har designet den, men den er blevet rigtig god, og den passer Birk fint – også hætten. Jo, måske vil jeg en anden gang strikke 3-4 retmasker i kanten af åbningen på hætten, så den ikke ruller så let eller bliver for lang, hvis I forstår.
Tilfredshed: Stor tilfredshed hos mig. Nu må vi se, hvad Birk og hans forældre syn’s.

Desværre nåede jeg ikke at sy mine fine etiketter/nametags på mit julestrik. Dels var der jo ikke tid, dels har jeg jo nok boet for længe i Jylland – I ved Aksel Sandemose, ik’!? Jeg kan ikke rigtigt få mig til det………….

Ann

11 kommentarer:

LenaL sagde ...

Åh, en sån underbar tröja! Vilka färger, helt ljuvlig!

Roligt att höra att du också känner ett visst motstånd mot att sy i namnetiketter. Visst är det lite så, "du ska inte tro att du är nåt"? Men så fånigt, vi är ju trots allt nöjda och stolta över vad vi åstadkommer, eller hur?

Ha det så jättegott!

Emmy sagde ...

Superflot trøje- det er en rigtig god ide med at hættet nemt kan tages af, hedder vist trævles op.

Du kan da roligt sætte dit navnemærke på. Kast bort al beskedenheden, trøjen fortjener et mærke;))

Helle : sagde ...

Hej Ann
Længe siden jeg har fået lagt en hilsen hos dig.
Sikke en tur dine unger har haft sig, godt at de nåede frem til tiden.

Skøn trøje du har strikket, den ser virkelig prof. ud, suk hvilken drøm af et strygejern du har.

Anonym sagde ...

Sikken en vaks trøje Birk dér har fået. Det er smart, at hætten nemt kan tages af, jeg er nu selv ret glad for hætter.
De der etiketter!! Jeg syr dem altid i - nu. Modtagerne blev så skuffede, når der ikke var etiket i deres strik. De er stolte over, at jeg har strikket noget, lige til dem!! - det er jeg meget stolt af.

Anonym sagde ...

Hov!
Hilsen Mona

Fríða sagde ...

sikke nogle flotte tröjer til din lillemand, begge to. og naturligvis kan du mere end godt være dem bekendt, de er jo superflotte og professionelle!
kh.fra Island
Frida

Ann sagde ...

Du har fat i noget dér, Mona (godt, du fik underskriften med).
Jeg tror, jeg vil pejle mig lidt ind på, om de mon har det som dine, for så skal de da have en etiket i.

Lin sagde ...

Intet bliver skrevet som ikke er velfortjent Ann, saa bad du dig bare i all den ros du kan faa hehe. Tak for tipset, den bog maa jeg lige have et kig paa. Amazone er ioevrigt en faaaarlig hjemmeside. Der kan jeg godt gaa grasat, og saa er det jo saa nemt, klik klik.
Det var da lidt af en ekspedition de unge var paa. Godt at alt endte godt og at Birk fik sin flotte troeje. Det er nogle laekre farver du der har fundet.
Skjortestrygning ER bare kedeligt, saa det er ikke dit dampjern hihi.

Lone Larsen sagde ...

Nej, hvor er den blevet flot!

Irene sagde ...

Den er simpelthen så sød den lille hættebluse - så fin! Og Noro-garnet er vi enige om er et rigtig dejligt garn - og de grønne farver er så skønne!

Tine sagde ...

Hvor er den bare sej!