søndag den 29. maj 2011

Camomille – et traditionelt dansk hedebindesjal

Camomille,-tørlæde

Camomille er et traditionelt dansk bindesjal – sjal i retstrik med blondekant og lange flige og snore, så det kan bindes fast ved at fligene slynges om ryggen og bindes foran på maven.
Bindesjal – hedesjal – hedebindesjal.
Kært barn har mange navne.

Camomille-som-tørklæde

Min mor strikkede meget smukke bindesjaler. Hun var en frysepind uden et gram sul på kroppen. Samtidig var hun en meget arbejdsom dame, der stod op ved 5-tiden om morgenen for at bage brød og leverpostej, stryge, støvsuge eller dække et mejerigtigt morgenbord til resten af familien inden hun tog på arbejde eller om lørdagen cyklede på grøntmarked for at proviantere, inden der blev for mange mennesker, eller om søndagen satte sig med den tykke søndagsavis, som hun pløjede fra enden til anden til akkompagnement af Bach eller Mozart, knækbrød og te.
Selvfølgelig skulle hun bruge et sjal, der kunne bindes godt om kroppen, så hun kunne arbejde komfortabelt.

Camomille-som-bindesjal

Jeg husker det, som om opskrifterne var fra Håndarbejdets Fremme ligesom meget af det andet, hun strikkede var.

Jeg har længe ønsket at strikke sådan et traditionelt bindesjal, og har surfet lidt rundt på nettet.
Hedebindesjalet er et traditionelt dansk sjal. Sidste år fandt jeg denne tyske side af Dorothea Fisher om de danske hedebindesjaler. Danske Lotte Wackerhagen har en betydelig finger med i spillet der. Der er også en side på dansk, hvor Lotte har samlet historie om og eksempler på hedebindesjaler. Man kan købe opskrifter med PayPal, og de sendes på pdf med mail. Der er en engelsk side om bestilling af mønstre her. Der er opskrifter på tysk, engelsk og dansk, og der er e-mailadresse til Lotte, hvor man også kan købe opskrifter.

Lotte og Dorothea har i fællesskab lavet en opskrift på et bindesjal, som også sælges hos Sommerfuglen.

Camomille-bagfra

Nu har jeg så – som alle andre her i blogland – strikket Camomille. Det blev to fluer med et smæk. Jeg har fået mit danske hedebindesjal, og jeg er blevet medlem af Camomilleklubben.
Camomille er Åse Lund Jensens opskrift på Bindesjal fra Herningegnen, som hun lavede for mange år siden. Helga Isager har ændret lidt ved at skifte mellem at bruge begge garntyper og kun alpacaen, og så har hun indført den kendte teknik med at strikke blonden på i stedet for at sy den på.

Det har været en tung tur. Jeg kunne nææææsten ikke komme igennem dette sjal, men det lykkedes endelig.

FAKTABOKS
Model:
Camomille fra Amimono Knit Collection 2010, frit efter Bindesjal fra Herningegnen
Designer: Helga Isager efter Åse Lund Jensen.
Garn: Tvinni Tweed og Alpaca 1, begge fra Isager Strik
Pinde: 4 og 3½
Garnforbrug: 165 g ialt, ca halvt om halvt
Størrelse: Før vask og udspænding: 55 cm x ca 180 cm. Efter udspænding: 75 cm x 220 cm
Fra lager: Garnet købte jeg for præcis et år siden i forbindelse med det første Nørdkursus hos Charlotte Tøndering, hvor Annette Danielsen viste modellerne til den siden udkomne bog Strik en Stund. Vi måtte købe en opskrift med garn. Jeg faldt for Nostalgi og købte garn og opskrift til den, men jeg blev siden mere og mere klar over, at jeg aldrig ville komme til at gå med den, så nu er noget af garnet gået til mit hedebindesjal. 
Sværhedsgrad og særlige strikketeknikker: Sjalet er let at strikke, men der er flere sjuskefejl i opskriften. Man kan finde rettelser og gode råd rundt omkring på bloggene. Helga Isager selv har lidt rettelser på sin hjemmeside.
Bemærkninger og ændringer: Jeg har strikket det ½ pindestørrelse større end opskriften. Jeg syntes det blev lidt for bastant på den originale pindestørrelse. I spidsen af sjalet har jeg strikket blondekanten tættere, så den bedre kan “nå rundt om hjørnet”. Det gør jeg ved kun at strikke sidste maske sammen med sjalet hver anden gang. På den måde bliver der en hel blonderapport i de tre midtermasker. Kvasterne og snorene har jeg lavet, som jeg plejer uden at bruge Helgas anvisning, som jeg i øvrigt heller ikke forstod, og jeg har syet dem i selve sjalet – ikke i blondekanten. Hvis jeg gerne ville have haft muligheden for at binde det på maven, skulle snorene med kvasterne være lidt længere.

Ann

43 kommentarer:

Kludemutter sagde ...

Godt du kom i mål ;)
Det ser rigtigt fint ud i rødt også ;)

Kært barn mange navne ;))

Yt

Madam Munch sagde ...

Her ser jeg så farverne, som jeg også købte til Nostalgi brugt til Camomille, og det ser smukt ud.
Jeg kan undre mig over, at Helga Isager ikke omtaler den tætte forbindelse til bindesjalet, opskrift og ide er helt klart hentet fra det traditionelle bindesjal. Jeg fandt også en ældre udgave et sjalet i de gamle Isager opskrifter jeg lånte.
Jeg har strikket farverne sammen i Sukkertrøjen og den blev netop færdig i aftes.

Merete sagde ...

Hvor er dit Camomille sjal dog smukt i den røde farve.

Lis sagde ...

Kære Ann, Dit Camomille er smuk som de andre her i blogland, og jeg har altså ikke fået mit strikket endnu.

Det var dejligt, at lærer noget nyt om bindesjaler, Tak for det.

Kh. Lis

Fríða sagde ...

åh, hvor er det blevet smukt, til lykke!
kh.fra Island
Frida

Ann sagde ...

Enig Bodil. Vi lader os inspirere af andres designs og af alt muligt, vi ser, og det er sådan, vi skaber, men jeg bliver irriteret, når man ikke viser den mindste respekt for ophavet ved at undlade at nævne inspirationskilden.

Ann sagde ...

Tak for søde anerkendelser.
Jeg håber, du får dit sktrikket Lis - eller bruger garnet til noget andet.

MissLucy sagde ...

det er vakkert!

Madam Munch sagde ...

Jeg glemte at kommentere på omtalen af din mor. Sikke en flid og omsorg for andre, det er beundringsværdigt.
Den tyske hjemmeside har en imponerende samling af bindesjaler, tak for linket.

Strikkeglæde sagde ...

Et rigtigt dejligt informativt indlæg, som jeg nød at læse og lærte af. Jeg er helt enig, man kan godt referere tilbage til gtraditionerne når man er inspireret af dem (det kan jo ikke undgås).

Og så synes jeg også at din Camimille er blevet smukt, så det var besværet værd.

Susannes syslerier sagde ...

Det kan godt være, at der er mange, der har lavet sjalet her i blogland - men det er nu stadig gudesmukt, syntes jeg. Lækre farver.

Angelikas quilts and knits sagde ...

Jeg elsker bindesjaler og det varer ikke laenge foer jeg bliver medlem i Camomille-klubben :-)

Nina Wegner sagde ...

Sikke en smuk rød farve, og tak for oplysningerne om hedebindesjaler - og linket til den tyske side. Det giver mig endnu mere lyst til at komme i gang med mit næste strikkeprojekt - som bliver sådan et bindesjal inspireret af Camolille-modellen, men jeg vil strikke sjalet i New Zealansk uld. Inde i mit hoved hedder mit projekt "regnbuesjalet" for jeg har tænkt mig at bruge alle mine garnrester i mange farver sammen en gennemgående sort bund

Lavendel sagde ...

Spændende at høre - og ja, der burde gøres opmærksom på ophavet, den strikkeviden skal vi bære med os, synes jeg. Hvis jeg laver det...og jeg er i tvivl om, bliver det også på tykkere pinde. farven er smuk!

Ann sagde ...

Det lyder spændende, Nina. Vi har jo alle tonsvis af rester,der trænger til et projekt, der ikke ser alt for resteagtigt ud.

Irene sagde ...

Det er blevet et helt fantastisk smukt og stort Camomille- sjal! Tak for linket!

Unknown sagde ...

Så nydelig ditt sjal ble og en fin historie om din mor. :))

Jette sagde ...

Meget smuk Camomille, og sød historie om din flittige mor, og det er jo rart at man kan holde varmen og samtidig lave noget.

Lea sagde ...

Flot sjal og gode oplysninger du kommer med.

mona sagde ...

Dejlig farve til dit Camomille, Ann.Du lød ikke særligt fortrøstningsfuld undervejs, men jeg må da sige, det er et smukt sjal du har strikket - igen. Atter gode oplysninger, du er sørme god til det dér research, det nyder en doven hund som jeg jo godt af!! Sikke et godt link til sjaler, tak for det og for de andre historiske links.
Dejlig historie om din mor, hun lyder ret sej!

Joan B. sagde ...

Super flot Camomille og fine kommentarer til, når jeg nu skal igang.
Det er dejligt med projekter som mange falder for, så kan vi se hvor forskelligt tingene falder ud efter farve og garnvalg.

Ulla sagde ...

Smukt hedebindesjal aka Camomille :-) Men det er lige som det famøse kongelige babysvøb, der er et helt traditionelt Shetland Hap Shawl.

Tak for historien. Min mor strikkede for mange år siden Isagers hedebindesjal til mig - det hedder vist bindesjal fra Herning eller lignende.

Ann sagde ...

Det er nemlig fuldstændig rigtigt Ulla. Det er nemlig Åse Lund Jensen, som var Marianne Isagers læremester og mentor, der designede det bindesjal fra Herning, som Marianne senere satte i produktion i eget navn og som Helga så nu også har lavet med en enkelt ændring, nemlig vekslen mellem 1 og 2 tråde, så det blev mere luftigt.

Berit sagde ...

Jeg bliver mere og mere sikker på at jeg skal lave et rødt sjal. Om det skal være Camomille eller noget andet tygger jeg lidt på.

Din udgave er dog superflot.

Benedicte sagde ...

Smuk farve du har fundet til dit Camomille. Og tak for din fine linksamling om bindesjalerne - det er altid en fornøjelse at læse dine grundige indlæg.
Jeg har tidligere strikket et par 'almindelige' bindesjaler og synes det er en utrolig praktisk og brugbar facon, når man skal være lidt aktiv :-)

Birgitte Graversen sagde ...

Det er så flot. Gad vide om jeg snart skal være medlem af 'Camomille-klubben'?

Pia sagde ...

Velkommen i Camomille-klubben. :-)
Det er nu en smuk farve. Har selv opskriften med Lottes hedebindesjal. Et meget praktisk stykke strik.

www.Kreativhobby.dk sagde ...

Super smukt Camomille sjal du har lavet der!! :o) Er helt vild med den flotte røde farve også.

Gitte sagde ...

Smukt, smukt sjal. Og skøn historie. Jeg kommer forholdvis tit i den gamle by i Aarhus, og der har du jo altid sjaler på.

Gitte sagde ...

"de" ;-)

Britta sagde ...

Din Camomille er skøn... Rigtig smuk farve...

Emmy sagde ...

Hvor er din Camomille smuk, jeg er helt vild med farven (tror faktisk det er den samme jeg lige har købt til endnu en Camomille).

Tak for historien om det gamle hedebindesjal. Det er lidt sjovt at tænke på, at der er rigtig mange kvinder der har brugt en udgave af dette sjal. (Jeg forstiller mig en kvinde gå på heden med sit strikketøj samtidig med hun passer kvæg.

En skøn historie om din flittige mor;)

Anonym sagde ...

Supersmukt sjal i en rigtig dejlig rød farve.
Virkelig interessante historier og informationer om hedebindesjalet. Tak for de oplysninger!

Strikkesinen sagde ...

Hej
Har nu været rundt på din blog, og beundret dine smukke sjaler. Tak for de gode link du har på siden.
Med venlig hilsen
Bente

Ann sagde ...

Tak for anerkendelsen, Bente, og velkommen til!

marianne sagde ...

Uh ha det er bare så flot. Har selv lige fået opskriften og jeg vil rigtig gerne strikke det også:)) Virkeligt flot arbejde...

Karen Margrethe sagde ...

Hej.
I min spam-mail ligger en mail fra Martin Vermont. Der står i den tekst, jeg kan se (uden at åbne mailen):
" annsknittingandsuch.blogspot.com - contact needed.I am Dr. Martin Vermont... "
Hvad mener du om det? Alvorligt eller spam?
Hilsen
Karen Margrethe km@johannesen.dk

Ann sagde ...

Jeg aner ikke, hvad det er, men det er en udspekuleret form for spam, fordi den ”gemmer” sig bag min blog, så skynd dig at slette den eller videresend den til bloggers spam-postkasse.
Jeg kan ikke give dig adressen lige nu, for jeg kan ikke logge ind på min blog og der er problemer med flere blogge.
Måske skyldes det den dumme spammail, men gu ve, hvordan de har fundet din mailadresse og kombineret den med min blog????
Bloggers spamadresse står vist øverst på designsiden, så vidt jeg husker.

lisbeth have sagde ...

SUPPER SUPPER flot sjal vil selv gerne i gang med st strikke det ,men det kniber med at finde opskriften

Ann sagde ...

Hej Lisbeth,
Opskriften findes i Amimono Knit Collection 2010 af Helga Isager. Det er et hæfte, men der er ikke så mange steder, de har nogen tilbage, så du må bare lede.

hali sagde ...

Hej Ann
Jeg mangler lidt hjælp
til
mit Camomille sjal er meget i tvil om jeg har nok garn.
Har 5 nøgler a 50 g(250g)af mærket Indiecita.
Kvalitet:100% alpaca
Løbelængde:160m pr.50gr.
Strikkefasthed 30m på pind 3=10cm
Så jeg har ca.800m i alt.
Kan bare ikke regne ud om jeg har garn nok?
På forhånd tak.
MVH
Lisbeth

Ann sagde ...

Hej Lisbeth.
Det er også meget svært at regne ud, dels fordi der bruges to forskellige kvaliteter i det "originale", dels fordi de to kvaliteter veksler i et camomille, så der bliver tynde (en tynd tråd)og lidt tykkere (både en tynd og en tykkere tråd)"striber".
Har du tænkt dig at strikke hele sjalet med 1 tråd Indiecita uden de tynde/tykke striber?
Hvis du strikker det med Indiecita på p 3, vil det blive meget tæt.
Som du kan se, har jeg brugt 165 g IALT til det store røde og 140 g til det mindre, så jeg tænker, at du har nok i 250 g, hvis du strikker det løst - eventuelt på pind 3½-4.
Det er vanskeligt at hjælpe dig mere nøjagtigt.

hali sagde ...

Hej igen Ann
Jeg har tænkt mig at gå en nr,op i pinde str. så jeg evt.kan få stribe effekt.Men tusind tak fr hjælpen.
MVH.
lisbeth