søndag den 3. januar 2010

Min ikke-julegave til min svigerdatter

Mette havde talt om, at hun godt kunne tænke sig muffediser og hun syn's de regnbuefarvede lange strømper med snoninger, jeg var igang med at strikke, var flotte. Ikke fordi regnbuefarvede strømper er noget for hende, men lange strømper og noget med strikkehåndværk - det tiltaler hende. Mette har sans for tekstil og håndværk og er selv en habil tekstilhåndværker, så da jeg forelskede mig i Cookie A's Pomatomusmønstrede strømper, var sagen klar. Mette skulle ha' muffediser og lårlange strømper i havfruemønster. Kært barn har mange navne, så dette havfruemønster går under navne, som Mermaid, Nereid, Pomatomus og havfruemønster. Pomatomus saltatrix er en blåbars eller på engelsk bluefish, en drabeligt udseende stor fisk, som mange lystfiskere drømmer om at fange. Cookie A siger:

"Blue fish are somewhat vicious with sharp teeth, powerful jaws, and a cannibalistic tendency. Stay alert, and you should wade through these socks just fine."

Denne fisk har åbenbart inspireret hende til mønsteret.
Nereider er græsk mytologiske havnymfer. Denise Sutherland har lavet et muffedisemøster, som hun benævner Nereid Gloves. Mermaids, havfruer kender vi selv. Jeg syn's nu mere, det ligner muslinger, men havfruer er mere poetiske, så den køber jeg.

Mette havde bedt om, at det, jeg eventuelt ville strikke til hende, gerne måtte være musegråt. Arwetta havde den farve, hun havde vist mig i merino strømpegarn, så der blev købt først 2 nøgler, så flere nøgler og endnu flere nøgler.

Jeg strikkede muffediserne lidt længere end opskriften og så satte jeg strikkede musetakker eller også kaldet picotkant på som aflukning. Jeg så det  på Ravelry på et par muffediser og spurgte i min "golfklub", hvordan de mon var lavet. Jeg fik straks svar fra alle de dygtige og hjælpesomme golffruer og kunne derefter selv gå ind på reolen og finde een af Vivian Høxbros bøger, hvor den strikkant er beskrevet. Jeg måtte modifere den lidt, for garnet, mønstret og modellen krævede det.



Strømperne skulle - som sædvanligt efterhånden - strikkes fra tåen og op med Magic loop og begge på samme tid, som omtalt i indlægget om Sisses strømper, og så skulle de jo være lårlange, så jeg kunne kun bruge mønsterrapporterne fra Cookie A og ikke selve opskriften. Den måtte jeg jo så lave selv.
De skulle være lårlange, så hun kunne bruge dem som selvsiddende lange strømper til en kort nederdel eller rulle dem ned til varme vintersokker af den mere elegante slags.
Så jeg strikkede havfruehale på havfruehale på havfruehale på havfruehale på............... Og hold da op, hvor lavede jeg mange fejl undervejs! Så snart jeg blev antydningsvis uopmærksom, lavede jeg fejl, som jeg vel at mærke jo først opdagede mange masker eller pinde efter fejlen var sket. Jeg tror altså, at de strømper er strikket flere gange. I den brede lårkant (godt udtryk, hva'!?) har jeg strikket tre hulrækker, så der kan sættes bånd, elastik eller ingenting i efter behov. Silkebåndet på billederne er kun sat på i anledning af julen.
Til sidst havde jeg jo travlt, men jeg nåede det lige akkurat.
Der er flere fotos fra processen på flickr



Af hensyn til min svigerdatter, må jeg lige oplyse, at arme, hænder, lår, ben og fødder er mine - ikke Mettes.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Wow hvor er de flotte !!!
I sær sprømerne er jeg vild med.

Sådan nogle MÅ jeg i gang med.
Vil du af med opskriften?

Kærlig hilsen
Anna-Marie Tjagvad

Ann sagde ...

Hej Tjagvad,
Opskriften findes kvit og frit her:
http://www.knitty.com/ISSUEwinter05/PATTpomatomus.html
Mine er strikket fra tåen og op efter denne opskrift: http://tiajudy.com/putmeon.htm, som også er helt gratis.
Hvis du vil strikke lange strømper, skal du tage masker ud med jævne mellemrum midt bag fra skaftet er 7 cm langt og indtil det bredeste sted på læggen. Jeg har taget 2 m ud på hver 6. pind/omgang. Der skal tages ud til der ialt er dannet et antal nye rapporter af mønsteret, så der kan strikkes videre i mønsteret så det passer i runden.Jeg har ialt taget 2 rapporter (24 m) ud. Kunsten er at tage ud, så det passer ind i rapporten. Når strømperne er nået til midt på låret (ca 80 cm) strikkes 1 række hulmønster (2 dr r sm, slå om), 6 p dr rib, 1 række hulmønster, 6 p dr rib, 1 rk hulmønster, 3 rk dr rib. Jeg har lukket af med en strikket picotkant.
Opskrift kan ses rundt omkring, bl.a. i Vivian Høxbros bog om Dominostrik, men den skal modificeres efter garn og strikkefasthed.
Held og lykke med det.