mandag den 22. februar 2010

Der er røget et par finker af panden

*
Det er blå mandag.

Gudskelov har jeg fri, for skulle jeg møde mennesker idag, ville finkerne hurtigt rutsche af slip-let panden og ramme dem med store klask.
Det ville ikke være noget kønt syn, og det ville slet ikke værd at høre på, så godt det samme.

Finker bliver vist ikke kønnere af, at man tramper rundt i dem, så lad mig i stedet vise de ting, jeg har strikket på det sidste.

Jeg har strikket endnu en Baktus.



Den er 125 cm langt, men strækkes jo en del, når den bindes.
Jeg har lavet hulstrik langs hele kanten med ind- og udtagninger. Det virker godt. Næste gang vil jeg også lave hul"søm" langs overkanten.



Denne gang har jeg strikket den i Zauberball fra Schoppel Wolle i farven Kleiner Fuschs, 1702 ombre - fra lageret.
Der er brugt 90 gr.

*****

Jeg er - endelig - blevet helt færdig med Nicolais pude.

Der skulle købes lynlås, og så skulle den jo også sættes i.
Man skal jo ikke forhaste sig, vel?
Først skal lynlåsen jo sættes i med nåle og ries - det sidste gad jeg nu ikke. Doven skrædder syr med lang tråd, så det gør jeg også! I disse tider med alt for meget stress, er det sundt med lidt dovenskab. Jeg vil gerne ride med på sundhedsbølgen, så jeg sørger for at være doven så ofte og så længe som muligt. På det punkt føler jeg mig frelst!

Ind imellem skal der jo også være tid til at drikke lidt kaffe, ik'?
Og det tager jo mindst 3 minutter, at stille en symaskine an, ik'?
Og så skal der findes tråd, og der skal trådes, og det skal jo også være den rette nålestørrelse, forstås!
Det tager alt sammen tid, ik'?
..............
Vupti! Så var den syet i. Det gik måske liige hurtigt nok, så jeg måtte bruge en del tid på at overveje, om knappen i midten skulle sys igennem til den anden side, så puden fik en indkærvning på midten. Det er jo som bekendt detaljen, der sætter knappen over i'et, ik'?
Nå, jeg kom frem til, at Nicolai måske ikke ville komme til at ligge blødt nok i sin sofa, hvis puden fik skål i midten, så det droppede jeg.

Og så var puden lige pludselig færdig!

Så lang tid for så lidt!

Nu skal jeg så bare ha Nicolai til at komme og hente den.

Puden er hæklet delvist i lagergarn, delvist i nyindkøbt sort, da der ikke var nok sort til resten af bagsiden. Lageret er gammelt - flere år, men indfarvningen i den sorte var nøjagtig ens. Heldigt!
Der er brugt Hjerte Bom-mix (det farvede) og Hjertegarn, Mandarin Petit (det sorte).
De to garner har ikke samme tykkelse, men med lidt behändigkeit fik jeg det passet til.
Der er brugt 350 gr
Diameteren er 60 cm.


*****

Julius har som bekendt fået noget atopisk ekzem, så han skal undgå uld. Alt uld inklusive det, jeg har strikket til ham er derfor pakket væk.
Derfor har jeg strikket et par nye veste til ham i bomuld.


Det var helt rart, at strikke i bomuld igen. Det er længe siden.
Ja, Nicolais pude er i bomuld, men den er jo hæklet. Det er ikke det samme.
Det er behageligt, at strikke i bomuld, men det falder ikke helt så jævnt, som uld.

Opskriften har jeg lavet med udgangspunkt i den sædvanlige, jeg altid bruger fra Hjertegarns Baby no.3
De er begge strikket af bomuld fra lageret.
Der er brugt ca 120 gr til hver.
Den brune er strikket i Mariposa - noget Julius' mormor og jeg købte en sommer for 6-7 år siden i et eller andet lavprissupermarked, fordi Lotte ville prøve at strikke dominostrik. Nu kommer det til sin ret, fordi Julius' mor godt kan lide chokoladebrunt. Knapperne er i træ.
Den råhvide er strikket i økologisk bomuld fra COOP. Jeg husker ikke, hvornår det er købt. Knapperne er i håndlavet keramik. Jeg husker desværre ikke, hvad kunsthåndværkeren hedder.

Nå, jeg må videre med de igangværende projekter: Spøgelsestrøjen til Birk, en sjælevarmer i alpaca of Kalenderhalsduken (den forbandede Kalenderhalsduk.............den vokser i munden)

Lad ikke din mandag blive en blå mandag ;-)

Ann

8 kommentarer:

Janne sagde ...

Fine babyundertrøjer og pude, det er da en sjov ide med en rund.

Lene sagde ...

Øhhh, den der kalenderhalsduk... den skulle da ikke spises. Den er alene til udvortes brug.
Jeg håber, resten af din mandag bliver bedre.

Ann sagde ...

Nå, for pokker, Lene.
Jamen så er det jo derfor, jeg har så svært ved at komme igennem den!
Måske vil det gå bedre, hvis jeg smører mig om næsen med den ;-)

Irene sagde ...

Flot Baktus i glade farver:-)

Strikkeheksen sagde ...

Du har trods alt lidt humor i behold, så helt galt er det vel ikke - håber dagen er blevet bedre efterhånden som finkerne røg af ;-)

Du kan da i hvert fald glæde dig over nogle skønne projekter - den baktus bliver man da i godt humør af at se på :-)

Lin sagde ...

Hastvaerk er lastvaerk, og en kaffepause er nu altid god at ta'. (Man skal jo philisophere lidt over tilvaerelsen ikk hihi).
Men dit humoer er da i beholdt. Dejligt.
Ked af at hoere om eksem og udslaet, det er noget traels noget.

monke sagde ...

Hej!
Jag har inte glömt ditt paket i Garn och te bytet. Det kommer!

monke

Camilla sagde ...

Hejsa

Har forelsket mig i runde hæklede puder...kan se du har lavet nogle flotte eksemplarer - har du mon en opskrift??

Hav en dejlig dag - Camilla