torsdag den 6. januar 2011

Sms-vanter og halstørklæde

Nicolai ønskede sig sms-vanter. Så det fik han i julegave.

Smsvanter,-fra-håndfladen

De er altså lige store. Nu har jeg igen fotograferet skævt på.

Smsvanter,-åbnede-fra-håndr
Da jeg ledte efter garn til Nicolais sømandssweater, bestilte jeg også noget lidt tykkere Lang merino hjem.
Med 1 tråd af den tykke og 1 tråd af rester fra sweateren gik jeg glad og fro igang med at finde en opskrift, som kunne bruges som udgangspunkt, lave strikkeprøver, måle og beregne.

Jeg havde dog helt glemt, at jeg hader at strikke fingervanter, og jeg havde også glemt hvorfor:

Tusind-ender-at-hæfte

Nøj, hvor var jeg sur på alle de ender og alt det bøvl, der altid er med at strikke fingrene. Der kommer altid huller ved maskeoptagningen, som så skal repareres, når enderne hæftes.
Jeg bryder mig altså ikke om at strikke noget, der som udgangspunkt er grimt og som skal repareres – især når det samtidig er noget bøvlet.

Min hund var meget bekymret over al den skælden ud undervejs.
Vi har talt om, at installere en lille whiskyflaske i halsbåndet på den, for den kommer altid farende, hvis den får fornemmelse af, at nogen har problemer.

Der må findes en smartere måde end den, jeg anvender. ALLE andre kan garanteret få det pænt fra starten. Hvis jeg ikke finder ud af, hvordan det kan gøre pænere og mindre bøvlet, nedlægger jeg for fremtiden veto mod fingervanter. Jeg har vist også strikket min ration i dette liv.

Smsvanter-åbne-på-hånden

Nicolai er meget glad for dem.

FAKTABOKS
Model:
Torgvantar med nedfällbar hätta og Ego
Designer: Järbogarn og Ego
Garn: 1 tråd Lang merino 120 og 1 tråd Lang merino 150
Pinde: AddiClick 4½ og 5½ og strømpepinde 5½ og 3
Garnforbrug: ca 150 g
Fra lager: Ja
Bemærkninger og ændringer: Grrrrrrrr
Tilfredshed: Jo, da. Da de endelig blev færdige. Jeg er dog på ingen måde forelsket.

*

Maskinstrikket-tørklæde-for

Jacob fik et af mine maskinstrikkede halstørklæder i Arwetta strømpegarn.
Farverne er ikke helt så zikzak-forvirrede i virkeligheden

Nærbillede-af-Arwetta

Jacob ønsker sig strik i Kaffe Fassets The Gridlock Throw mønster.
Det har han gjort rigtig længe nu………………..

The-Gridlock-Throw,-UFO
Jeg har jo et gammelt UFO, som jeg nok liiiige skal have strikket færdig først. Mon han nogensinde får den sweater/jakke?
Een ting er dog sikkert. Hvis jeg skal strikke det mønster igen, skal det være på rundpinde eller rettere: det skal strikkes rundt……..

Tørklæde,-maskinstrikket-i-

FAKTABOKS
Model:
Herretørklæde
Opskrift: Det er vist ikke nødvendigt med en opskrift. Der er slået 105 m op. Det er lagt dobbelt og syet sammen med madrassting.
Garn: Arwetta Multicolor, farve 511
Spænding: 7
Størrelse: Færdigte mål: 16 (33) cm x 150 cm
Garnforbrug: ca 150 g
Fra lager: Ja
Tilfredshed: OK.

Ann

10 kommentarer:

Tine sagde ...

Sikke nogle smarte sms vanter.
Det er da lige noget for de unge. Men kan godt forstå du ikke er gode venner med alle de ender!

Og et dejligt halstørklæde! Smukke farver.

Madam Munch sagde ...

Jeg nedlægger også veto mod fingervanter. Jeg kender ikk andre metoder end den du bruger, så væk med dem. I det hele taget strikker jeg aldrig vanter mere. Dem man kan købe med foer (skind eller stof) er meget bedre til sne, tættere for vinden og varmere for huden, så ingen strikkede vanter herfra.

Madam Munch sagde ...

Jeg glemte jo helt at tilføje at dine sms-vanter er sjove, et stort arbejde og at garnet ser meget tykt og godt ud, så ros for dem.

Lykke sagde ...

hi hi, kan levende forstille mig dig sidde at bande over få masker på strømpepinde, har nemlig selv lige været der, dog med babysokker ;-) Resultatet er blevet rigtig fint, så godt kæmpet!

Gitte sagde ...

Lææækkkker halsedisse ;-)

Altså - de er da skønne de fingervanter. Jeg kan dog godt forstå hvorfor du hader at strikke fingervanter, når man ser alle de tråde der skal stoppes! (har endnu den oplevelse til gode....
Tørklæder er rigtig friskt.

Og den trøje - hold da op et arbejde med alle de farver!!! Du er godt nok fantastisk!

Ann sagde ...

Bodil, du kender så heller ikke andre metoder...............så må det være slut med det.
Tak for al ros, men jeg kan ikke tage imod ros for en trøje i mange farver, for sådan een har jeg vist ikke strikket på det sidste.............har jeg, Gitte?

Ann sagde ...

Nåhh, nu går det op for mig. Det er The Gridlock Throw, du mener. Det er et tæppe, men det er jo det møsnter, der måske skal i en trøje - engang. Nu forstår jeg, Gitte. Ja, det er bestemt et enormt arbejde på den måde, det strikkes frem og tilbage.

Benedicte sagde ...

Det er virkelig lækre julegaver du har kreeret. Jeg forstår din frustratione over alt det hæfteri og de 'obligatoriske' huller der skal lappes. Jeg holder mig langt vær fra fingervanter - det bliver højst til en tommelfinger ;-)

Kokholm sagde ...

du henviser til Hjertegarns hæfte nr. 3 i forbindelse med en vest du har strikke. Kan du give mig et par oplysninger om, hvordan bogens forside ser ud, jeg kan kun finde et hæfte fra Hjerte Trunte og der er ikke den vest du omtaler.
Venlig hilsen
Kirsten Kokholm

Ann sagde ...

Hej Kirsten,
Så vidt, jeg husker, sidder der en baby udenpå.
Vesten er brun i hæftet og er vist den sidste opskrift.
Hæftet er beregnet til Exclusive Alpaca, og har det navn med i titlen.
God fornøjelse!