onsdag den 5. januar 2011

Eternity Scarf 1 og verdens blødeste alpaca halsedisse

Eternity-scarf,-om-halsen1

Til min svigerdatter har jeg strikket denne sag, som jeg personligt er ret vild med.

Eternity-scarf,-om-halsen2

Den kan vendes på to måder, som sidder lidt forskelligt.

Eternity-scarf,-viklet-om-h

Den er skøn og hurtig at strikke. En smule variation og alligevel lige-ud-ad-landevejen TV-strik.
Jeg er allerede igang med nr 2 og jeg har planer om yderligere to.

Eternity-scarf,-foldet

FAKTABOKS
Model:
Eternity Scarf
Designer: Michele Wang
Garn: Cascade 220, 100% peruviansk højlandsuld fra Slavi.
Pinde: AddiClick 5
Garnforbrug: 170 g
Fra lager: Ja
Bemærkninger og ændringer: Jeg har strikket de tre mønstre lidt bredere end i opskriften, og de kan sagtens blive bredere endnu. Det vil bedre evnen til at nå op om hovedet, når den er dobbelt uden at den skiller bag på hovedet.
Tilfredshed: Meget

*

Halsedisse-om-halsen
Til Sisse strikkede jeg en mere enkel halsedisse, for hun er ikke så meget for for meget mønster

Halsedisse-om-hals-og-hoved

På Messen i Viborg købte jeg 200 g af noget fabelagtig lækkert garn, som jeg ville strikke en sjov hue til Sisse af, men da hun efterhånden har været “den sjove” længe nok, vil hun gerne have ting, der er lidt mere “voksne”. Jeg har gået og aet og krammet det garn lige siden, men nu har jeg brugt det til denne vidunderligt bløde sag. 
Der findes desværre ikke et farvekort til dette garn, og Jorungarns egen butik har ikke tid til at sende garn ud mm, men man kan købe garnet hos Der var 1gang, som ejes af  modeldesigner Bente Lavsen, som jeg købte garnet af på messen. Bente har heller ikke noget farvekort – endnu i hvert fald, men man kan få en fornemmelse af farverne på et foto på hendes hjemmeside.

Prøv det! Halsedisse,-foldet

Sisse selv er vist lidt i tvivl om hun kan bruge sådan een halssag, men jeg stoler på, at den ikke kommer af igen, når hun først har haft den på et par gange.

FAKTABOKS
Model:
Halsedisse
Designer: Ego – et meget kompliceret og personligt design ;-) 
Garn: Jorun Alpaca, 100% alpaca.
Strikkere nær København kan finde garnet hos Jorungarn, som dog ikke sender ud. 
Pinde: AddiClick 4
Garnforbrug: 200 g
Fra lager: Ja
Bemærkninger og ændringer: Nej, jeg har jo bare strikket en hel halsedisse i det cartridge-ribmønster, som Eternity Scarf starter med
Tilfredshed: Meget – mest på grund af garnet.

Ann

24 kommentarer:

Merete sagde ...

Det er godt nok nogen flotte halsdisser du har strikket. Jeg er vild med den første.

mona sagde ...

Jeg kan godt forstå du er vild med Eternity Scarf, det er rigtig smart og anvendeligt, og så det lækre garn!! -jeg kender godt det med at gå og kramme rigtig længe.
Apropos Weller garn, deres Super Soft Tweed, er det samme som Geilsk Tyk Uld, som nu er udgået af deres sortiment.

Berit sagde ...

Jeg har også lige strikket sådan en laang, sno-bar halsedisse. det er et godt klædningsstykke med "halsterklud" og hue i ét ;-) Dejligt i dette kolde vejr.

Dine ser dog utroligt smukke ud. Både den med mønstre og den mere enkle udgave.

Helle : sagde ...

Jeg er vild med dem begge, og de ser super bløde og skønne ud !

Kludemutter sagde ...

De er super fine dine halsedisser ;)
Må vist fordi mønstret.

Yt

Lin sagde ...

Herlige halsedisser ( bare ordet er smilende). Din svirredatter er saaaaa heldig.

Strikkeheksen sagde ...

Findes der noget mere praktisk end en halsedisse? At den så samtidig er blød og lækker, gør den jo fuldstændig uundværlig - dine eksemplarer ser ovenud lækre ud - heldige de som får dem :-)

PS: Den er ovenud skøn den farverige Noro-trøje til Birk :-) Forstår nu ikke helt hvorfor "kolde øller" hører til i jeres familie, efter et snestormsmareridt, men humle har selvfølgelig beroligende og dulmende effekt ;-) Godt de nåede frem til jul :-)

Madam Munch sagde ...

Du er da ikke nem at følge med sådan som du sprøjter projekter ud i æteren. Det er flotte sager du viser,både trøjen fra i går og nu halsdisserne. Jeg kan næsten føle garnets blødhed ved din beskrivelse. Jeg har nemlig også noget usædvanligt blødt garn liggende, det må jeg have gang. Hvor viljefast skal man være......det med at få noget færdigt før nyt påbegyndes?

Ann sagde ...

Jo, ser du Lene, min søn sagde allerede ved 20-tiden i mobilen, at han nok ville trænge til en kold øl, når han nåede frem......det var ham, der kørte, så anstrengelserne...........og alting.............Syn's du virkelig, det er mærkeligt med en kold øl efter 10 timer i bil???
Bodil, det jeg viser nu er jo strikket gennem november og december måned og er givet som julegaver. Jeg kunne ikke vise det dengang. Jeg strikkede rigtig meget, men det er ikke produceret lige nu.....
Altså, jeg har altid mindst 3projekter igang ad gangen. Et, der kan strikkes uden den store øjenkontakt med det, et, der kræver stor koncentration og et større funktionelt projekt. Det passer mig rigtig godt, og hvis noget af det ikke rigtig kommer ud af stedet, ville det heller ikke komme det, hvis det var det eneste projekt. På min liste over "På pindene"-projekter er der flere halvdøde projekter. Nogen vil blive genoplivet - andre vil dø helt. Kommer tid, kommer råd. Sådan har jeg det fint. Kan du mon bruge det til noget?

Pia sagde ...

Hej Ann.

Ualmindelig flot halsedisse. Ang. Jorungarn, hvis du ved præcis hvilke farver du skal bruge, må du gerne bruge mig som mellemmand/quinde til at hente for dig, så skal jeg nok sende det til dig - bare et tilbud.. Mail mig privat hvis du kunne have interesse i tilbuddet.

Ellen sagde ...

Atter en gang er jeg meget imponeret over dine professionelle arbejder - det er bare så flot :-)

Man SKAL da have mange projekter i gang af gangen, ikke?
Jeg kan ikke forestille mig et liv uden mindst 4-5 ting af gangen - og af samme årsager, som du nævnte i dit svar - der skal være noget til enhver lejlighed.

Ann sagde ...

Hold da op, Pia!
Sikke et tilbud!
Tak skal du ha'!
Jeg kan jo også bestille gennem Bente Lavrsen. Det største problem er, at der ingen steder er ordentlige billeder af de enkelte farver, så man kan bestille uden at se garnet.
Jeg vil bestemt have dig in mente!

Anonym sagde ...

Svigerdatteren er også meget meget glad for halsedissen, som passer perfekt til min stil. Kram

Irene sagde ...

De er fantastiske begge halsedisserne. Får helt lyst til at strikke sådan én til mig selv:-)

Karen Margrethe sagde ...

Flotte disser!!
... jeg kommer altså bare til en købeopskrift, hvad gør jeg forkert?
Hilsen Karen Margrethe (uden blog)

Ann sagde ...

Aj, Karen Margrethe, det må du meget undskylde!
Jeg kan da godt se nu, at den koster 4 dollars at downloade. Jeg huskede det, som om den var gratis.
Jeg har straks slettet min misvisende kommentar.

Tine sagde ...

Sikke da et smukt mønster.
Og hvor ser det garn dog super lækkert ud!

Karin sagde ...

Hej Ann. Ja som man kommer rundt i blogland :-) Meget spændende at kikke rundt hos dig. Jeg har lige et enkelt spørgsmål til din halsedisse. Har du fulgt opskriften ang. maskeantal når du har strikket i Cascade garnet? På forhånd tak :-)

Ann sagde ...

Tak for anerkendelsen, Karin.
Nej jeg har slået op efter strikkefasthed (jeg laver altid strikkeprøver med nyt garn eller mønster) og det mål, jeg ønskede.
Det blev til 200 m.

Dorte sagde ...

Kan opskriften fås på dansk?
vh Dorte

Ann sagde ...

Kære Dorte.
Jeg ved det ikke, men jeg tror det ikke.
Det er et ret nemt mønster, så måske er der nogen, der har tid til at oversætte det til dig.
Det har jeg desværre ikke lige nu.

Dorte sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Ann sagde ...

Opgiv aldrig din e-mailadresse eller telefonnummer steder som her. Det resulterer i enorme mængder irriterende spam og misbrug!

Kære Dorte,
Pindestørrelsen afhænger af garnet. Brug den pindestørrelse, der foreslås på garnets banderole.
Lav en strikkeprøve på ca 15x15 cm. Mål din strikkefasthed som maskerx pinde på 10x10 cm.
Når du kender din strikkefasthed, kan du måle, hvor langt, du vil ha din halsedisse. Tag et målebånd og læg det i to løse runder om din hals. Det er længden af halsedissen. Del dette mål med 10 og gang resultatet med din strikkefasthed, så ved du, hvor mange masker, du skal slå op.
God fornøjelse.

Dorte sagde ...

Tak, jeg sletter min besked med mobilnr.
Det er et større regnestykke 🤣 Jeg er ikke den bedste til "prøve strik" jeg vil bare gerne igang - men men men det kan også give bagslag og jeg må ind imellem starte forfra.... 🙃
Jeg har købt Super Color, anbefaler pind 7
Vh Dorte