lørdag den 6. februar 2010

Kirsebær

Jeg havde tre nøgler Drops Karisma i 3 røde og violette farver liggende.
Igen har jeg forsøgt mig med at lave voksenmodel ud af børneopskrifter.


Der er noget særligt over denne søde Kirsebær af Annette Danielsens.

I Hønsefødder og gulerødder er versionen med spids top afbildet. Jeg har lavet den med flad top.
Strikkefastheden resulterede i, at jeg valgte at tage udgangspunkt i opskriften på den mindste størrelse. Der er opgivet 4 størrelser, men der er kun opskrift på tre, så jeg ved ikke, hvilken der ikke er der. Jeg har naturligvis modificeret opskriften hist og pist, og jeg har afsluttet toppen efter mit eget hoved. I følge opskriften skulle den bare lukkes og snøres til, men der fór en gal spilledåse i mig, og så placerede jeg et kirsebær på toppen. Eller det er måske et lille springvand? Eller bare en knap?



Den klær min dynebetræksmodel godt. Der er en vis stolthed over de to (huen og dynebetræksfruen).


Af een eller anden mærkelig grund fik jeg associationer til noget med Mongoliet/Tibet - eller deromkring....eller noget!?
Jeg kunne ikke finde ud af, hvor pokker jeg fik de associationer fra, men det var noget med den spilledåseagtige top med "springvandet" og dåseformen og måske også lagkagelagene.
Eksotiske hatte eller huer derfra..........eller noget?


Jeg har forsøgt at undersøge det lidt på nettet, og har fundet dette billede af hatte fra Mongoliet. Det er det fjerde billede på siden et stykke nede på siden.
Og lidt mere med top, dette:

Men efterhånden som jeg har ledt lidt rundt på nettet, er det gået op for mig, at mine associationer nok mest stammer fra de mongolske nomaders telte - de hytteagtige gerer, som netop har form som min hue - inklusiv lagkagelagene.



Det er måske lidt svært at se, men teltene er "snøret" i lagkagelag, som det tydeligere ses her

Jeg er ret betaget af Mongoliet og Tibet - og af min hue.
Den er da sød.
Jeg har garn nok til en til, så måske....
Go' lørda' da' da'
Ann

4 kommentarer:

Madam Munch sagde ...

Den er rigtig sød og du har helt ret i noget med Tibet.....

Lin sagde ...

Den er velnok nuser. Og den flade top er bedre til en voksen. Skoenne farver.

Strikkeheksen sagde ...

Jeg skal love for, du får eksperimenteret med huer og med spændende resultat :-)
Dit Kirsebær er jo simpelthen elegant, men Aspargeshuen er da også blevet god :-)

Ann sagde ...

Aj, altså Lene, tak for din kommentar om aspargeshuen. Der er vist ellers ikke mange, der kan li den.