mandag den 8. marts 2010

Svendborg er en dejlig by

Jeg valgte i år at tage med på Gavstriks årsmøde i Svendborg.

Kender du Gavstrik?
Det er en dansk forening for strikkere i Danmark................og Norden..............og Europa i øvrigt...............og resten af verden,

 "...der har sluttet sig sammen for med alvor og humør at:
- være forum for mennesker med garn/strik som hobby/arbejde -
- styrke strikning som håndarbejde, hobby, og kunstnerisk udtryksform -
- udbrede kendskabet til strikningens historie og kultur"

Der er over 1200 medlemmer og der var ca 115 danske, svenske og norske strikkere med til årsmødet i week-enden på vandrehjemmet i Svendborg.
 
Man skulle selv strikke sit navneskilt
 

På bagsiden af skiltet har jeg strøget flere lag vliseline, så det er blevet stift, og så har jeg klippet et gammelt plastikskilt fra et eller andet kursus i stykker, så kun klemmen og nålen plus lidt af plastikken sad tilbage. Det lagde jeg så på bagsiden og strøg igen flere lag vliseline på, så det hele smeltede sammen.

Der var forudbestilte workshops og workshops, som medlemmerne selv havde sat op. Der var foredrag, eventyroplæsning, museumsbesøg og fællessang. Der var stande med garnsalg, salg af bøger, opskrifter, tøj og meget, meget mere.
Og der blev strikket. I alle hjørner - og der var mange af dem - hjørnerne - og strikkerne.

Adgangstegnet til festmiddagen lørdag aften var en strikket blomst.


Både navneskiltet og blomsterne er strikket af rester på p 2½. Blomsterne har jeg dels selv komponeret, dels er de strikket efter blomster i bogen "100 flowers to knit and crochet" af Lesley Stanfield.
Farverne på fotografierne er tydeligvis alt for grumsede.

Selv under festmiddagen lørdag aften, opdagede jeg til min store overraskelse, at der blev strikket rundt omkring ved bordene. Det var måske lige liiiidt for meget af det gode, men havde jeg været i det humør, kunne jeg måske selv have fundet på at give mig hen i afhængigheden, men i så fald ville det have været misbrug, synes jeg. Der må være en kant, og nu sad jeg så selv ved et bord, hvor snakken gik godt om alt muligt og bl.a. også om næste års Gavstrikårsmøde, som jeg tror bliver rigtig sjovt. Den gruppe, der skal arrangere det, er i hvert fald ikke kedelig - høhø

Hvert år kåres en "Årets Gavstrikker".

 I år var det DK4´s kulturredaktør Frantz Howitz (i passende Isagerdesign), der modtog den for sine udsendelser med Kaffe Fasset og siden serien Dansk Strikkekunst om Vivian Høxbroe, Marianne Isager og Christel Seyfarth. Udsendelser, der bar præg af et meget højt researchniveau og en stor respekt for emnet. Udsendelserne genudsendes i øjeblikket og kan i øvrigt købes på DVD på forlaget Akacia.

Og så var der fabelagtig god mad!! På et vandrehjem!! Jeg siger jer! Fabelagtig god mad. En frokost-buffet med 10 fiskeretter og helt nye anderledes salater. Fri god kaffe døgnet rundt. Og meget mere.
Værelserne var fine - ikke særligt vandrehjemsagtige og med eget bad.
Desværre var der ingen elevator.......................men det gjorde jo ikke noget, for jeg havde jo ikke noget særligt med - hverken af garn eller andet  :-o

Mit årsmøde blev dog mest præget af, at jeg endelig mødte Vivi IRL.
Vivi og jeg har mødt hinanden i cyberspace gennem webstrikkerne. Vi har udvekslet bøger og garn, tips og tricks om blogge og efterhånden også vores erfaringer med livet, døden og kærligheden, så det var spændende sådan at skulle møde dimsen i virkeligheden.
Jeg hentede Vivi på havnen i Svendborg efter at have besøgt Hjelholt Uldspinderi på vejen, hvor der ved en fejl røg et par strikkeprojekter ned i posen. Efter at have læsset af på vandrehjemmet stavrede vi ned i byen. Vi besøgte garnforretninger, forretninger med kunsthåndværk og tøjforretninger. Ikke at vi købte noget særligt - bare sådan lidt. Et par poser fulde....og såen.
Dernæst nåede vi endelig til cafeen med erotisk chokolade.
Vivi havde på forhånd inviteret mig på en særlig erotisk oplevelse i Svendborg..?....?..!... - erotisk chokolade!?
Jeg har aldrig smagt erotisk chokolade og fik straks associationer til filmen "Da Harry mødte Sally" og scenen på restauranten, hvor Sally højlydt illuderer en orgasme, mens Harry sidder overfor hende og prøver at finde en grimasse, der kan passe. Jeg har set den film flere gange, men jeg husker kun den fabelagtige scene.

For at forlænge forspillet ;-) begyndte vi med en omgang spaghetti carbonara i en fokostportion. Den var rigtig god, men desserten......chokoladen - ikke cacao - rigtig fuldfed chokolade med et tykt lag flødeskum - var himmelsk. Vi holdt os i skindet - ville ikke skabe scener, så vi drak/spiste chokoladen med anstand ;-O
Gudskelov var koppen kun 2/3 fyldt!

Vivi er et meget generøst menneske og hun havde søreme også en rigtig hyggelig og kærlig gave med til mig - en hjemmelavet æske med flere stykker chokolade, bolsjer med Ærøs eget flag indstøbt og en pose fuld af maskemarkører!
I løbet af week-enden fikVivi givet mig gode tekniske råd om blogging og hendes særlige humor og lynhurtige kvikke replikker gjorde denne week-end  til noget helt specielt.
TAK FOR DET VIVI!
Ann

4 kommentarer:

Vivi Aggergaard sagde ...

Altså Ann.. jeg rødmer da lige ned til hårrødderne.. Men tak da... jeg ER så glad for endelig at ha' mødt dig... og du var heldigvis fuldstændig som jeg havde forestillet mig.. det var så godt så godt... Knus

Unknown sagde ...

Tak for sidst Ann - det var hyggeligt selskab. Det er sjovt at blogge, men faktisk rigtig sjovt at mødes i den virkelige virkelighed:)

Ann sagde ...

Nemly ;-)

Anonym sagde ...

God dag,
Jeg heter Jolanta :) Jeg har nettbutikk for garn og selger garn til en god pris ! http://garnparadise.yarnshopping.com/
Kanskje du er interessert i? :)
Ha en fin dag !
Jolanta