mandag den 3. januar 2011

Vakse Viggo

Vakse-Viggo,-fronten

Een af julegaverne til Birk var denne udgave af Vakse Viggo – en Rasmilla opskrift.

Vakse-Viggo,-ryggen

Det er en skøn opskrift og både sjov og dejlig at strikke.
Oprindeligt er den stribet, men jeg valgte at bruge lidt af mit lagergarn og strikke den næsten ensfarvet.

Den sad lige i skabet på Birk, men som sædvanligt, kunne jeg ikke rigtigt finde ro og overskud til at fotografere mit strik “live” på modtagerne.

Vakse-Viggo,-foldet

FAKTABOKS
Model:
Vakse Viggo
Designer: Sanne Bjerregaard for Rasmilla
Garn: Geilsk 2-trådet 55% lammeuld og 45% bomuld (forhandles ikke længere i denne 2-trådede version)
Pinde: 3½ og 4
Størrelse: 4/5 (Birk er en stor 2½ årig). Passede perfekt.
Garnforbrug: 200g
Knapper: Hjerteknapper fra Sommerfuglen
Fra lager: Ja
Bemærkninger og ændringer: Der skal tælles mere, når man strikker den ensfarvet, fordi opskriften udelukkende tager udgangspunkt i striberne.
Tilfredshed: Stor! Både design, opskrift og garn er superlækkert til denne trøje

Ann

16 kommentarer:

Karin Grøn sagde ...

Den ligner noget alle strikkede på børnehaveseminariet i Holstebro i min pure ungdom. Bortset fra det er den en rigtig fin opskrift- enkel og alligevel med lidt detaljer, som er søde og sjove. Godt nytår.

Lykke sagde ...

Hvor er den bare blevet fin :-) Det klæder også modellen at være ensfarvet.

Lin sagde ...

Puha, jeg blev helt svedt. Havde misset dit indlaeg om soemandssweateren saa det skulle jo lige indhentes og holy moses, jeg tager hatten af for dig og bukker dybt. Sikke et arbejde og sikke en kompetence. Lave en "skraeddersyet" model med optaelling og maal og og og og og..... Jeg er fuld af beundring og lidt misundelse (altsaa af den gode slags hihi) for saadan noget kunne jeg ogsaa godt taenke mig at kunne. Hvilken bog kan man laere saadan noget i ( naar man nu har alle strikkekurser for langt vaek)???????????
Og stort tillykke med blogfoedselsdag. Jeg er smadder glad for at du begyndte, for dine indlaeg vil jeg noedigt undvaere.

Lin sagde ...

Hov, jeg glemte helt at kommentere vakse viggo. Rigtig soed model, og dejligt med kun to farver. Boernemodeller har det tit med at "drukne" i farver.

LenaL sagde ...

Åh, så fin den är!!!

Ha det så jättegott!

Ann sagde ...

Ja, for pokker, Karin. Det kan jeg godt se. Der er noget mælkedrenge-kinaflip over den.
Lin: Tusind tak for din flotte ros. Jeg skal styre mig lidt for ikke at forsøge at dunke det lidt ned. Det er bare for meget. Det kan jeg jo slet ikke leve op til.
Ja, det bedste er jo et kursus i modelberegning. Jeg har lært det, jeg kan lidt hen ad vejen ved at prøve selv. Jeg har først for et par måneder siden fået en smule hjælp på et Isagerkursus. Som sagt har jeg også skelet lidt til bogen "The knitter's handy book of sweater patterns" af Ann Budd. Den er udgivet af Interweave. Jeg har købt den brugt på Amazon.uk.com, som jeg gør med udenlandske strikkebøger.

Birgitte Graversen sagde ...

Den er så fin. Måske fordi den er uden striber?

Hygge-Strik sagde ...

Den er så flot, tak for de flotte billeder, det giver mig en god ide.

Madam Munch sagde ...

Jeg er også helt overbevist om at dit talent ud i strikning er noget særligt.
Flot bluse, jeg får straks lyst til at gå i gang med en sådan uden at have et barnebarn.

Unknown sagde ...

Super sej bluse med en rigtig lækker farvekombination.

Ann sagde ...

Tøhø. Tænk, at det skulle overgå mig, at nogen omtalte mine billeder som flotte.
Læser du med Sønneke? Så deeeet :-)
Bodil, jeg er sikker på, du sagtens kan låne en masse ungetravlefamiliersbørn, hvis du mangler børnebørn. Jeg lånte en masse inden jeg selv fik. Så kan du strikke Vakse Viggo til dem ;-)

Frau Putz sagde ...

Den er rigtigt flot i ikke-stribet version. Man lægger meget mere mærke til strukturen i din ensfarvede (OK, næsten ensfarvede) version.

Skøn model, som jeg helt klart overvejer til Andreas nu. Var ikke så vild med striberne, så tak for ideen med den ensfarvede version.
Tror jeg skal strikke den i Rasmillas yndlingsgarn. Så håber jeg, at Andreas vil gå med den, for han er ikke begejstret for de uldne trøjer jeg har strikket på det sidste. Kræsne unge... (Fnis)

Strikkeheksen sagde ...

Åh jo, Ann, du kan noget særligt og fortjener al rosen :-)

Jeg synes i høj grad, det klæder Vakse Viggo at være ensfarvet og så synes jeg kanterne er særligt vakse til en stor, lille dreng ;-)

Emmy sagde ...

Hvor er den bare fin din "Vakse Viggo" - god ide med at strikke den ensfarvet.

Jeg tror det er en model jeg nemt kunne falde for til min lille Laurits;)

Irene sagde ...

Du sprøjter bare det ene fine stykke strik ud efter det andet. Vakse Viggo er endnu en flot drengetrøje. Ham Birk er sandelig en heldig dreng med den Farmor:-)

Tine sagde ...

Hvor er den bare flot i ensfarvet.
Og dejligt at se en rosa til en dreng. Det er der ikke mange andre der tør.
Men det ser fantastisk ud!