fredag den 31. december 2010

Sømandssweater, processen

Jeg har vist og omtalt denne sweater flere gange – ikke mindst, da den blev færdig, men her vil jeg gå i dybden med selve strikkeprocessen.

Sømandssweateren-live-på-Ni

Sømandssweater bagfra HIGH beskåret

Ja, den ser unægteligt meget bedre ud på Nicolai selv end på en damegine str 42 med buler på overkroppen.
Jeg havde som sædvanligt glemt at få taget billeder af sagen LIVE på rette vedkommende, så det blev lidt hu-hej med blitz, da han var på vej ud af døren.
Desværre havde jeg ikke åndsnærværelse til at se, at han har en sort T-shirt på, der stikker op over halsen, så kanten af halsudskæringen bliver utydelig.

Jeg har det helt dårligt med, at jeg altid så gerne vil have taget billeder af det, jeg strikker til folk på de mennesker, det er til. Det virker så tåbeligt og næsten egocentrisk. Jeg tror mit eftermæle kommer til at handle om noget med strik og den besynderligt vigtige blog, der altid skulle forsynes med billeder.

Nå, det var jo processen, jeg havde lyst til at gå mere i dybden med.
Nicolai ved, hvad han kan li’, og han har en god smag. Han havde set en sømandssweater hos samsoe-samsoe, som han gerne ville ha’, men den var for tynd, for stor, forkert i farverne og strikket i en blanding af kunststof og uld. Nicolai ville have een i ren uld, lidt tykkere, i en slimline-størrelse, der passede ham og i en dyb blåsort marineblå farve.

Jeg spurgte webstrikgruppen, om de kendte til og kunne anbefale et garn i en sådan dyb marineblå farve, og vupti kom der en masse rigtig gode forslag inklusive et tilbud fra Bente, som er håndspinder, om at spinde noget lækkert dybt marineblåt merino, hun havde liggende.
Hun sendte mig en tot af ulden og jeg bestilte straks det tilbudte garn, selvom det nok ville tage noget tid at få det spundet og det måske heller ikke lige egnede sig med håndspundet garn til en sømandssweater til en mand, som Nicolai, som ved præcis, hvordan det skal være, og det er ikke med de uregelmæssigheder, som gør et håndspundet garn levende.
Jeg bestilte derfor også 1-2 nøgler hjem af flere af de lækre garner.

Garnudvalg-til-sømandssweat

Det er Bentes håndspundne i midten. Sørgeligt for jer derude, at I ikke kan få lov at føøøle på det.

Valget faldt på det superbløde og lækre Lang Merino 150, fordi farven var perfekt og kvaliteten var møf

Lang-Merino-150

Jeg regnede på det og fandt frem til, at jeg nok skulle bruge 12 nøgler a 50 g. Jeg købte det på nettet hos et tysk firma.

Så gik jeg igang med at lave strikkefasthedsprøver, måle Nicolai op og tegne og beregne. Strikke-arbejdsbord Jeg skelede lidt til målene i et par strikkedesignbøger, jeg har.
Strikkedesignbøger Bobler-strikkeprøve Boblerne skulle ikke være alt for boblede, så jeg prøvede forskellige måder og endte med at vælge een, hvor der tages ned i 4. pind under bobelrækken i stedet for 5. pind under. Det gjorde boblerne lidt fladere og mindre. Opskrift på sømandsbobler kan findes her.

Nicolai fik 3 forskellige kanter at vælge imellem.

Strikkeprøver-på-kanten  En med rib, en med en dobbeltkant strikket på tyndere pinde, så den strammede en smule til (den er vist ikke kommet med på billedet) og en i dobbeltkant med samme pindestørrelse. Det er den originale sømandssweaterkant fra de sømandssweatre, vi gik i i 60’erne og 70’erne og som vi købte i en skibsprovianteringsforretning i Nyhavn – var det “Nyhavn 17”? – eller 13? Jeg husker det ikke længere.
Nicolai valgte uden at blinke den “originale”.
Jeg havde også strikket en prøve med picotkant (den er til gengæld med på billedet), men det blev for tøset, så den kasserede jeg selv på forhånd. 
Der blev tegnet, regnet og skrevet side op og side ned.
Nikkes-sømandssweater-fra-l

Sømandssweater,-logbog

Sømandssweater,-beregninger

Åhhh, jeg elsker at være grundig og gøre ting ned til mindste detalje. Det er SÅ tilfredsstillende – altså, hvis jeg har tid og ro til det – og er motiveret. Jeg kan uden problemer være en sjuskedorte eller springe over, hvor gærdet er lavest, hvis ambitionsniveauet ikke lige på det tidspunkt er i top.
Jeg er ikke specielt kvik i pæren, men jeg har en vilje af stål og en selvtillid som en elefant, så disse billeder er blot et lille udsnit af de sider i min logbog, løse notesark og strikkepapir, jeg har brugt, for der var jo ustandseligt en lillllle bitte ting, jeg havde glemt eller havde overset, men som fik konsekvenser for alle andre beregninger og tegninger, så jeg måtte regne og tegne om og om og om igen.

Udtagningerne på ærmerne voldte i første omgang lidt problemer, for strikkefastheden på striberne med sømandsbobler er anderledes end resten, men udtagningerne skulle jo falde jævnt op over. Jeg klippede strikkepapir i de forskellige strikkefastheder sammen i bredder som bobel- og glatstriksstriberne, tegnede og regnede, men endte med i stedet bare at tage ud med x antal cm’s afstand.

Strikkepapiret kom mest til sin ret i forhold til halsudskæringen. Der har jeg fulgt den slavisk.Halsudskæring-på-strikkepap
Strikkepapir? Hvad for noget strikkepapir? spørger nogen af jer så.
Jamen, man kan købe blokke med tern, der svarer til bestemte strikkefastheder, og man kan selv lave det på nettet flere forskellige steder f.eks. her og her. Jeg bruger et computerprogram, som hedder Print-a-Grid. Det kan købes til download eller i fast form med snailmail.

Midt i det hele blev jeg flere gange usikker på, om de mål, jeg havde taget af Nicolai virkelig kunne passe. Det kunne de ofte ikke, men andre gange – f.eks., hvor lang den skulle være på ærmer og bul – passede det virkelig.
Nicolai mente det faktisk alvorligt. Han ville have den så kort både på bulen og på ærmerne.
Derfor lå arbejdet stille ind imellem enten, fordi jeg havde mistet overblikket og modet eller, fordi jeg ventede på et besøg af Nicolai, så jeg kunne måle ham om og om igen.
Det var sikkert irriterende for den søde og tålmodige Nicolai, men der var også fordele for ham, for vi kørte et par gange den lange tur til hans lille hus laaangt væk fra os med kaffebrød eller frokosttilbud for at tage mål.

Bulen er strikket på rundpind nedefra. Jeg har fortrinsvis brugt KnitPro, dels fordi Addi er for glatte til dette garn. Det er svært at styre strikningen, men også fordi det er bedst at strikke boblerne med en spids pind. Arbejdet er delt ved ærmegabene. Alle kanter er strikket dobbelt med en vrangpind (på retsiden er det en retrille) i ombugskanten.
Nikkes-sømandssweater-22-11 I halsudskæringen har jeg ikke lukket maskerne, men satte dem på en tråd, så jeg kunne bruge dem direkte til halskanten. Jeg ville gerne undgå den halv- og heltykke kant, der kan opstå, når man tager masker op fra en aflukket kant.

På den en skulder strikkede jeg en dobbeltkant, som jeg syede usynligt på den anden skulder lige under retrillen i ombugskanten:Belægn-venstre-påsyn-forsid( Undskyld den forkerte hvidballance, hvidballance, hvidballance)Påsyningaf-belægning-til-sk

På den anden skulder strikkede jeg dobbeltkant med knaphuller på den ene og dobbeltkant til knapper på den anden skulderIndkig-i-hals-med-knapbelæg Der gik kuk i det på dette tidspunkt, så knapperne er blevet placeret på højre skulder, selvom jeg havde planlagt dem på venstre, men det er der jo ingen, der bemærker, når musikken spiller.

Jeg lavede en ny strikkeprøve til halskanten – både for at finde ud af, hvordan jeg fik den til at stramme til opefter,Strikkeprøve,-halsbelægning Strikkeprøve-halsbelægning dels for at finde den pæneste måde at sy den til på bagsiden.
Jeg tog de masker op i halskanten, der jo var der i forvejen på en tynd pind. Jeg kan ikke huske, om jeg fyldte lidt på hist og her, hvis det virkede, som om der manglede nogen. Jeg strikkede den første pind vrang for at lave en kant.
Jeg strikkede halskanten som de andre kanter, men jeg skiftede pinde to gange undervejs fra pinde 3 til 2½ og tilsidst 2, og omvendt efter ombugskanten. Det gav den ønskede effekt og en pænere hals end hvis jeg havde måttet lave den i rib.
Der er 4 forskellige måder at sy den på bagsiden, og jeg tror det endte med den længst til højre….eller blev det den til venstre?Halsområde-fra-vrangsiden Her ses halsområdet fra vrangen.

Ærmerne er syet i på vanlig vis. På højre skulder er de to belægninger blot lagt oven på hinanden og syet sammen med ærmet i den yderste løkke, så det ikke er blevet for tykt.

Knapper var et problem. Nicolai ville have skindknapper, men de måtte ikke være alt for store. Det var svært at finde nogen på nettet. Kvaliteten virkede dårlig, men jeg fandt nogen her. Hjemmesiden var dansk, men fakturaen og afsenderen var tysk.Knapudvalg  Jeg var meget i tvivl om størrelse og farve, men jeg endte med de store blå.

Slut, prut FINALE!Solskin-på-en-sømandssweate

Nå, ja, så endte det så sådan:Udmattet-sømandssweater-på- Sømandssweateren blev lige så udmattet, som både jeg og I sikkert er nu.

FAKTABOKS
Model:
Sømandssweater
Designer: Ego
Garn: Lang Merino 150
Pinde: KnitPro 3
Garnforbrug: Knapt 600g
Fra lager: Nej bestemt ikke
Bemærkninger og ændringer: Øhhhh, se lige ovenfor.
Tilfredshed: Jeg er vel godt tilfreds, selvom der vist også er flere ting, der kunne gøres anderledes.

Tak for et fascinerende strikkeår på denne blog. Jeg har idag været igang med bloggen i præcist 1 år. Jeg har 90 faste læsere og siden foråret næsten 25.000 såkaldt unikke besøgende.

 

GODT NYTÅR TIL ALLE!

vi ses igen i 2011

Ann

22 kommentarer:

Karie B. sagde ...

Jamen, det her er jo lige præcist den slags indlæg jeg æææææælsker. Jeg er selv process-strikker og fryder mig hver gang jeg skal i gang med at planlægge et projekt. Hvor er det dog SKØNT at få indsigt i hvordan andre tænker, planlægger og udfører et projekt. Og så er sweateren jo guddommelig smuk.

Godt nytår!

Strikkeheksen sagde ...

Udmattet, nej, nej :-) Jeg elsker også at høre om processen og sikken et arbejde, du har lagt i den sweater - resultatet er blevet superflot :-)

Rigtig godt nytår - godt du kom med, du skriver altid spændende og inspirerende indlæg :-)

Frujensensunikum sagde ...

Hvilket gennemført flot stykke strik......IMPONERENDE ikke mindre.

Tillykke med jubilæet på bloggen.

Sender dig og din familie et glædeligt nytår, tak for de mange dejlige kommentar og indlæg du har præsteret, ser frem til at følge din dejlige blog i 2011 også.

JANE

britt sagde ...

Også rigtigt godt nytår til dig!
Tak, fordi vi fik lov til at læse om din proces med at lave sweateren - spændende læsning!

Sigrid S. Eriksen sagde ...

Dejlig og inspirerende gennemgang - og tusind tak for linket til "kanppebiksen", den er gemt - ser meget interessant ud.
Godt nytår til dig også.

mona sagde ...

Jeg er simpelthen så imponeret Ann. Det er et smukt stykke håndarbejde du her viser frem! Og nej, det var ikke udmattende læsning. Du har både ordet og garnet i din magt. De kærligste hilsner og ønsker om et godt nyt år til dig og din familie fra
Mona

Fru Kahr sagde ...

Hvor er det blevet en lækker sømandssweater:-)

Merete sagde ...

Tak for din interessante gennemgang af den flotte sweaters tilblivelse.

Ulla sagde ...

Spændende og lærerig læsning. Det er et imponerende og grundigt planlagt projekt. Hmmm tør jeg vise manden blusen?
Jeg har fået inspiration til at vove mig ud i et lignende eksperiment.

Birgitte Graversen sagde ...

Vildt imponerende og godt nytår til dig.

Emmy sagde ...

Superflot trøje - tak for din grundige gennemgang af opskrift, valg af garn m.m., det var spændende at læse lige noget for en "strikker".

Godt nytår :-)

Benedicte sagde ...

Tusind tak, Ann, for en forbilledlig gennemgang af det store stykke arbejde du har lagt i denne sweater. Jeg ønsker dig et godt og lykkeligt nytår og glæder mig til at følge med på din blog og i dine strikkerier i 2011 :o)

Tine sagde ...

Tak for en fantastisk gennemgang!
Det var meget spændende læsning.

Godt nytår til dig også :-)

Ellen sagde ...

Du godeste, hvor er jeg altså imponeret over dit kæmpestore forarbejde til den flotte sweater. Det betaler sig uden tvivl, men jeg er alt for utålmodig og kan slet ikke komme rigtigt i gang hurtigt nok.
Din halsudskæring og skulderlukning er dybt professionel - jeg bliver vist nødt til at printe dit indlæg her og gemme det som en huskeseddel til mig selv om at være lidt mere grundig fremover :-)

Alice Alm sagde ...

Jeg leder efter opskriften på denne fantastiske herre sømandssweater. Findes den nogen steder. Påforhåånd tak

Ann sagde ...

Tak for anerkendelsen, Alice, men som jeg har skrevet i mine indlæg om den, har jeg selv kreeret den, og jeg har ikke lavet en opskrift.

Alice Alm sagde ...

Hej igen;-)
ved du om der findes en "gratis " opskrift på Sømandssweater nogen steder, da jeg selv har masser af garn efter besøg både i Peru og Bolivia og ikke kan få opskrift nogen steder uden at købe garn. På forhånd tak

Hannah sagde ...

Man kan slet ikke forestille sig, at man kan købe opskriften af dig? Det kunne jo være, overvidden passede... (120 cm).

Ann sagde ...

Desværre, Hannah, nej, jeg har ikke skrevet opskriften ned, og det vil være et enormt - og for stort - projekt for mig, hvis jeg skulle til at skrive den ned som noget, andre ville kunne bruge.
Men jeg takker for din anerkendelse, som jeg sætter meget pris på.

Simone Juul sagde ...

Hej Ann:)
Jeg har strikket en sømandssweater til min mand som er meget inspireret at dette blogindlæg. Jeg vil gerne poste et billede af den på Instagram og så vil jeg spørge dig om jeg må linke til din blogpost? :)
Vh
Simone Juul

Ann sagde ...

Hej Simone,
Hvor hyggeligt, at du har kunnet bruge mit indlæg som inspiration.
Du må selvfølgelig gerne linke til mit blogindlæg.
Det må man altid. Det er jo en del af meningen med disse blogge.
Held og lykke!
Hilsen
Ann

Unknown sagde ...

Hej Ann

Din sømandssweater er utrolig flot.
Min mor er gået i gang med at lave den til mig og jeg vil høre om det er muligt at kunne få nogle billeder af dine opskriftsider med tegninger og forklaringer? Min mor har nogle spørgsmål angående fx ærmegab.
Hvordan har du lavet boblerne?
Er der fire eller fem omgange ret imellem boblerne?

Vil du ikke svare mig på Jacob.teglgaard@gmail.com

Det vil være en stor hjælp!

De bedste hilsner
Jacob