fredag den 20. januar 2012

Puttetæppe II

Puttetæppe,-vasket-og-blokk

Tjaahh, billedkvaliteten er ikke den bedste, men sådan er Storms ene puttetæppe kommet til at se ud.
Det er min fotografering, der er skæv – ikke tæppet!

Klar-til-aflevering

Jeg har tænkt meget længe over, hvordan jeg skulle strikke tæppet.
Hvis Storm skal ha lige så meget glæde af sit, som Birk har af sit (Puttetæppe I) – nu på 4. år –, så skal det være meget blødt og uden tykke sømme og tråde på bagsiden. Derfor blev sjove og flotte intarsia-figurer hurtigt sorteret fra, og sammensyede firkanter eller baner ligeledes.
Jeg ville dog gerne ha lidt mere spræl i det, end Birk fik i sit, så jeg har eksperimenteret lidt frem og tilbage.
Jeg overvejede at strikke ensfarvede og stribede firkanter, men nu ved enhver, der har fulgt min blog, at jeg har det meget svært med intarsia (også kaldet gobelinstrik), så jeg eksperimenterede med at strikke baner og en anden måde, at strikke dem sammen på end “normal” intarsia.

Strikkeprøve,-Puttetæppe,-i

Jeg eksperimenterede med at strikke en bane, tage masker op langs den ene side, slå masker op til en ny bane og så sammenstrikke banerne efterhånden, som jeg strikkede den næste bane – ligesom man blandt andet oftest strikker kanter på sjaler.
Om det skulle være på den måde, afhang af, om jeg kunne strikke banerne sammen uden for tyk en søm på bagsiden og med et rimeligt pænt resultat på forsiden.

På billedet herover er der 6-7 forskellige metoder, men det er jo tydeligt, at den sidste – den øverste på den tredje bane – er den pæneste – på forsiden.

Strikkeprøve-med-pil

På bagsiden så den sådan her ud:

Strikkeprøve-med-pil,-bagsi

Sandelig, om den ikke også er den pæneste på bagsiden, så sådan blev det.
Det bliver derudover pænest og lettest at tage masker op efterfølgende, hvis den frie kant på banerne strikkes med lænkekant.

Hyperblødt bomuldsgarn af meget høj kvalitet var jeg ikke så velbevandret udi. Det jeg brugte til Birks puttetæppe, er stadig superblødt efter en million omgange i vaskemaskinen, men det var en rest af noget garn, der ikke længere kan købes.
Jeg er medlem af webstrik, så jeg spurgte mig for der, og vupti – i løbet af nul komma fem, kom der mange gode bud på det, jeg efterspurgte.

Blomsterfrø-fra-Tante-Grøn
Billedet er lånt på Tante Grøns hjemmeside.

Strikkefestivallen på Fanø købte jeg så en del af Tante Grøns Blomsterfrø. Noget af det er økologisk, noget ikke.
Det er bare såååååå blødt og lækkert – også efter vask.

Nærbillede-af-sammenstrikni

Sådan blev sammenstrikningen på forsiden på selve tæppet.

Nærbillede-af-bagsiden-af-s

Og sådan ser bagsiden ud.

Puttetæppe,-Storm,-begyndel

Og sådan ser det ud, når banerne strikkes sammen.

Da jeg var kommet godt igang med tæppet, blev jeg mere og mere ked af det tæppe. Det var grimt. Bomuldsfarver er så hårde og døde i forhold til uld, og mit sammenstrik blev slet ikke så pænt, som planlagt. Der blev ikke rigtigt strikket på det.
Men så tog jeg på ferie hos Birk og Storms forældre, og så kunne jeg godt se, at jeg måtte se at blive færdig med det tæppe.
Jeg valgte så, at lave de 3 sidste baner magen til de første 3, så det ikke blev helt så voldsomt forvirret.

Udsnit

Kanten kostede også en del eksperimenteren med både strik og hækling, men endte med en retstrikket kant efter maskeoptagning hele vejen rundt. Antallet af masker blev beregnet efter strikkefastheden på glat- og retstrik.
Øgningen i hjørnerne er lavet ved at slå om, så der kommer små pæne huller. Jeg fik ideen fra Nicky Epsteins “Knitting beyond the edge”. Den er i øvrigt på tilbud i øjeblikket.

Hjørne-på-kant
Der er lukket af med I-cord – en pæn og elastisk aflukning.

Icord,-nærbillede

Da tæppet endelig blev færdigt, var jeg ikke nær så ked af det længere, som i begyndelsen.

FAKTABOKS
Model:
Puttetæppe II
Designer: by-Ann
Garn: Blomsterfrø fra Tante Grøn
Pinde: Addi 2½
Størrelse: 80cm x 80cm
Garnforbrug: 300g
Fra lager: Nej, købt til formålet
Sværhedsgrad og særlige strikketeknikker: Det er let nok at strikke, hvis man kender teknikkerne ved sammenstrikningen af banerne, retstrikningskant på glatstrik, I-cord-aflukning, og teknikkerne ved hjørnerne på kanter og I-cordaflukning.
Tilfredshed: Farver og mønster er ikke, som jeg kunne ha tænkt mig, men det er ok.

*

Puttetæppe III er igang

Jeg er færdig med to nye, større body’er til Storm. De mangler kun knapper og vask, og jeg er igang med et puttetæppe til, så der altid er et, der er rent, og et, der - når den tid kommer -, kan ligge i dagplejen/vuggestuen.

Ann

14 kommentarer:

Ingerlise sagde ...

Hvor er det et dejligt tæppe med gode beskrivelser af overvejelser og teknik. Tusind tak fordi du deler.
Sidder lige og tænker på at det er godt mine døtre ikke læser blogs om håndarbejde.
Er helt sikker på, at det med det samme ville udløse ønsker om 4 puttetæpper! (godt ord iøvrigt)

Ann sagde ...

Hø, hø, Ingerlise.
Men skulle dine døtre nu ved en fejl komme til at læse dette indlæg, ved de i hvert fald, at de skal holde sig i skindet ;-)

SmilendeSussi sagde ...

Sikke et lækkert tæppe, og hold da op et arbejde at få det lavet, fedt det lykkedes for dig :)

Super feder farver i bodyen.

Lin sagde ...

Det er rigtigt so Ingelise skriver. Tusinde tak for at du deler teknikker og erfaringer på sådan en udførlig måde. Det bliver vi læsere rigere af.
Det er en god ide med sådan nogle tæpper.

Kirsten Amstrup sagde ...

Du er så dygtig til at bruge farver, og det er en flot grundighed, du lægger for dagen, når du konstruerer et stykke strik - jeg er ret imponeret!
Det færdige tæppe er flot, flot, og det kommende er da også lækkert.

GrenDesign sagde ...

Hvor er det fint, det tæppe! Det skal du bestemt ikke være ked af -tværtimod!

Pia sagde ...

Tæppet er så flot og du beskriver ned i mindste detalje hvad du har gjort for at få det endelige resultat. Altid en fornøjelse at læse med.

Ulla sagde ...

Flot tæppe. Babyer fortjener glade farver. Tak for teknikafsnittet-

Ann sagde ...

Det er dejligt, at I ka' li' al den teknik-snak.
Tak for det.
Men selvfølgelig......., de, der ikke ka' li' det, er jo faldet fra længe før kommentarfeltet, så dem hører jeg jo nok ikke fra ;-))

marion sagde ...

Lækkert og smukt tæppe og synes nu også det er dejligt at du fortæller hvordan du har lavet det for det inspirere da helt sikkert en som mig til at finde på :-)

Uldbegavet sagde ...

Jeg synes det er et smadder flot tæppe og det er helt unikt.
Det er en meget fin beskrivelse du giver af processen, tak for det.
Farverne er fine og ideen supergod.

Helle : sagde ...

Hej Ann tak for et super godt indlæg om puttetæpper, jeg syntes at det er super sejt også farverne!!!

Strikkeheksen sagde ...

Hold da op, Ann - det blev da en helt videnskab :-) Jeg er også begyndt at tænke i puttetæpper :-)

Ann sagde ...

Videnskab og videnskab.....det er måske liiiige i overkanten, men måske lidt tørt.
Hvor blir det spændende, når du skal være farmor, og invester tid i et puttetæppe. Tænk at have strikket noget til barnebarnet, som er deres kæreste eje i flere år.