onsdag den 9. november 2011

Dhaniya, halsrør af Charlotte Kaae m.m.

Halsedisse,-Charlotte-Kaae

Jeg har flere gange undskyldt de lange perioder uden indlæg på bloggen med en stor arbejdsbyrde. Det udviklede sig til, at min hjerne brændte sammen, og jeg er nu sygemeldt for en kortere periode.
Efter lidt tid, hvor hjernen har haft brug for at køle af og starte op igen, er jeg nu atter at finde – fortrinsvis i sengen - med strikkepindene.

Så nu skal I se, hvad jeg har lavet og er igang med.

Først Charlotte Kaaes halsedisse.

Dejligt at få brugt noget af garnlageret.

Jeg har fulgt Charlotte Kaaes blog siden længe før, hun sprang ud over rampen med workshops og bog.
Hun er en utrolig spændende og nytænkende strikdesigner.

Da jeg så, at hun havde designet en halsedisse til Hendes Verden nr 37, 2011, købte jeg bladet med tillægget.

Udfoldet-halsedisse-Charlot

Opskriften findes også i hendes skønne bog “Krydret Strik”

Krydret-Strik,-Charlotte-Ka

Krydret-Strik3

Jeg har aldrig strikket et af disse sjaler, hvor man bruger garnnøgler, der er sammensat af forskellige farver vundet op af stykker af hver farve a la Seyfarth og andre. Charlotte Kaae kalder det et “magisk nøgle”: Jeg ved ikke, om det er et begreb, hun har opfundet eller om de andre, der anvender det også bruger den betegnelse, men nu har jeg så også prøvet det.

Halsedissen-på-ginen

Jeg har en del Manos del Uruguay Silk Blend i forskellige farver, som jeg har glædet mig til at bruge til det helt rigtige projekt. Noget brugte jeg til Andrea’s Shawl, men der er stadig en del til overs, som ville passe perfekt til denne halsedisse. Derudover har jeg brugt nogle rester af noget BC-alpaca fra pigernes benvarmere mm.

Jeg er ikke vild med det der spytsplejsning, og silken gør, at det er vanskeligt at strikkehæfte undervejs, så alle ender er hæftet bagefter.

Jeg holdt fast i tilfældighedsprincippet uden styring fra min side, og det er godt nok at prøve, men jeg fandt ud af, at der ikke er noget galt i en smule styring.

Selvom jeg lavede strikkefasthedsprøver og regnede det hele perfekt ud, blev røret alt for smalt til at kunne snøres to gange rundt om halsen. Jeg strikker åbenbart mønster meget stramt. Derfor strikkede jeg det noget længere end beregnet for at få det til at fylde om halsen alligevel.
Jeg har endnu engang erfaret, at det ikke nytter noget at springe over, hvor gærdet er lavest. Jeg SKAL lave strikkeprøve i det fulde mønster – uanset, om der er opgivet strikkefasthed i glatstrik!! Så er det sagt. Fra nu af er der ingen undskyldning længere at du ved det!

Halsedissen-med-frakken
Jeg kan lige benytte mig af lejligheden til at vise jer min nye Gudrun Sjödén frakke – købt på tilbud.

FAKTABOKS
Model:
Dhaniya – Halrør 
Designer: Charlotte Kaae.
Opskrift: i Krydret Strik – Skandinavisk strik møder Bollywood. Findes desuden i tillæg til Hendes Verden nr 37, 2011
Garn: Manos del Uruguay Silk Blend og BC Babyalpaca
Pinde: Addi nr 4
Garnforbrug: 200g
Fra lager: JA!!
Sværhedsgrad og særlige strikketeknikker: Flerfarvestrik med dominant farve og “magiske nøgler”
Bemærkninger og ændringer: Længere og smallere end opskriften, der er strikket i en anden garnkvalitet. Jeg ændrede lidt på opskriften med dominanten, men jeg kan bedre li Charlottes eget forslag.
Tilfredshed: Det var dejligt at strikke. Om jeg kommer til at bruge det afhænger af, om højden kan kompensere for den manglende bredde.

*

Jeg har fået blod på tanden med dels at få brugt mit Manos Silk Blend garn og andre garner fra lageret og dels at strikke disse farverige mønstre, så da jeg så et foto på Ingerlises blog af dette tørklæde, blev jeg inspireret til at kaste mig ud i en kombination af Charlotte Kaaes halsrør, halstørklædet på fotoet og mine egne ideer.

Farverigt-halstørklæde,-UFO

Jeg har vist fået farver på hjernen.

*

“Nogen”, jeg kender, venter barn i begyndelsen af det nye år, så jeg strikker også på et babysvøb.

Svøb-og-sjal,-UFO

Det er The Tina Shawl, så moderen kan bruge det som sjal, når den lille er blevet større. Jeg har strikket det før, blot i en helt anden garntykkelse og –kvalitet.

Ann

29 kommentarer:

Unknown sagde ...

Godt at høre at du passer godt på dig selv, håber du kan blive ved med det. Og strikkeprojekterne de er fantastiske, jeg er meget betaget af dine farvevalg.

mona sagde ...

Det er nogle skønne og glade farver du strikker med, dem vil jeg altså også i gang med nu her hvor den grå vinter stunder til.
Det dér selvkomponerede tørklæde, det bliver fantastisk, kan jeg allerede se nu, og det passer jo også til Gudrun, så har du både halsedisse og -tørklæde til at sprede glæde hvor du kommer frem.
God bedring til dig!

Jette sagde ...

God bedring til dig, og virkelig smukke farver dit halsrør har. Og dejligt at få brugt op af alle resterne.

Irene sagde ...

Dejligt at høre fra dig igen! Nu må du passe godt på dig selv og ikke starte for tidligt på arbejde. Halsrøret er blevet fantastisk flot. Jeg har også vældig lyst til at strikke med mange farver lige for tiden - ved ikke om det er årstiden der gør, at man træbger til farver:-) Smukke projekter du er i gang med.

Hilde sagde ...

For noen fantastiske strikkeprosjekter du har på gang. Fantastiske farger. Den halsedissen var bare fantastisk.

Marianne sagde ...

Helbredet skal passes ellers går det galt.

Skønne ting du har lavet, øv hvorfor købte jeg ikke det blad, men sådan er det jo, så jeg må købe bogen.

Flowermouse Design ❀ Lone sagde ...

Utrolig flot hals du har strikket. Og dit halstørklæde er meget inspirerende. Gid jeg havde flere arme....

Kludemutter sagde ...

Godt du tager dig en pause fra det hurtige liv.
Hvor er det bare flot dit halsrør,
skønne farver du har valgt at bruge.

Tørklæder ser meget fint ud.
Som du kan i ny frakke og halsting her til vinter.

Yt

Jeanette Hegaard Hansen sagde ...

Wauv for et lækkert farveorgie - lige hvad man trænger til i denne mørke tid!
Laver du tørklædet med "Magiske nøgler"?

Berit sagde ...

Kære Ann,

Sikke flotte farver og mønstre. Jeg håber du kan bruge strikningen som "medicin" i din sygemelding. Tag dig god tid og vær god imod dig selv.

Ann sagde ...

Jeanette, Nej, jeg har ikke lavet magiske nøgler til halstørklædet. Jeg styrer i højere grad, og jeg kan alligevel ikke svejse med det garn, så.........

Madam Munch sagde ...

Nej se, du er begyndt på mønsterstrik og masser af farver,og hvor er det flot!! Halsklædet har jeg også kik på og jeg får endnu mere lyst efter at have set din flotte farvesammensætning.
Jeg tror bestemt også kvaliteten i halsrøret er bedre ned med peruvian garn, det er ikke et specielt lækkert garn.
Håber du langsomt genvinder helbredet, så du kan genoptage din hverdag.

dqpage sagde ...

Du er da flittig :o)
Det er nogle skønne opskrifter du strikker - jeg elsker de farver og mønstre. Men kan godt følge dig mht spytsplejsningen. Da jeg strikkede seyfarths fugletrøje gjorde jeg det også i starten men endte med bare at twiste enderne sammen. Resultatet blev udmærket endda :o)
Mvh Mona

Lis sagde ...

Hvor er det godt at hører lidt fra dig igen og at du blev klar over at der kun er en der kan passe på dig, og det er dig selv.
Dit halsrør er rigtig, rigtig flot og sat sammen med din nye frakke er det altså suverænt.

Kh. Lis

Ingerlise sagde ...

Hold da helt op hvor det dejligt at se dig "i farver". Det er flotte ting du viser frem.
God bedring

Strikkeheksen sagde ...

Sikke noget, Ann - håber du får tid til at komme dig ordentligt - rigtig god bedring :-)

Det er to fantastisk smukke ting, du har fået lavet - meget smukke farvekombinationer :-)

Lydert sagde ...

Pas nu rigtig godt på dig selv, tag det roligt, selvom du måske synes, du er ved at være klar. Har selv været der - og det tager altså lang tid at blive helt frisk igen.
Hvor er det nogle dejlige farverige ting, du har lavet

Charlotte kaae sagde ...

Mystisk min kommentar kommer ikke på. TEST TEST

Charlotte kaae sagde ...

I dag virker det, fedt. Hvor bliver jeg bare glad af at se din blogpost... Jeg er stadig på det stadie, hvor jeg ikke helt fatter, at det er mig der har lavet noget folk vil strikke... Jeg bliver vildt glad når jeg ser din blogpost. TAK

Ann sagde ...

Det er godt, Charlotte!
Jeg glæder mig til at følge din strikkeudvikling i de kommende år.

Anonym sagde ...

WUHUUU - hvor er der godt du har lagt dine farve eksperimenter ud til offentligheden. De er SÅ flotte og smukt strikkede.

Mange hilsner 'hende der venter barn':)

annelises kreativiteter sagde ...

Hvor er det flot din halsedisse og tørklædet. Passer godt til din nye frakke. God bedring. Har du lyst til at se min nye blog? anneliseskreativiteter.blogspot.com

Lin sagde ...

Sikke en masse dejlige og glade farver og ikke mindst smukt strik.
Rigtig god bedring.

Anonym sagde ...

Hej
Fine ting du laver altså....er imponeret... hold da op.
Kan du hjælpe mig mon ? Du har vist en halsedisse her på din side i grå med vist 3 mønstre i,hvor du henviser til en side hvor man kan købe opskriften....Vist i dollars... kan du hjælpe mig lidt på vej ? vil gerne ha denne.... men slet ikke go til sprog.
vh Jonna.
madsogco@pc.dk

Ann sagde ...

Det må vist være Eternity Scarf, du mener, men jeg må lige vide lidt mere om, hvad det er, du har brug for hjælp til.

Benedicte sagde ...

Hej Ann. Sikke noget skidt, men det var dejligt at høre fra dig og især at du er på vej op igen :-)
Dit Dhaniya-halsrør er blevet rigtigt flot, men det er lidt sært at det ikke passer med strikkefastheden. Tillykke med den nye gode frakke; til den kan du boltre dig i alverdens farver, skrappe eller blide...
Kærlige hilsner herfra :-)

Emmy sagde ...

Hvor er det en flot halsedisse , den liver op i gadebilledet og så klæder den dig.

Også et fint tørklæde du er gået igang med. Jeg har dette strikkekit fra Perlestrik liggende på lager.

Jeg glæder mig til at komme igang men det må ventre til efter jul.

Katrinelund sagde ...

Rigtig fin udgave af Charlotte Kaaes halsedisse, og generelt en fin bog, jeg har den selv i min butik.

Asplund sagde ...

Vad glad man blir av den!

Gott nytt stickår!