søndag den 10. april 2011

Moebius 2

Moebius2-på-ginen

Ja, vejret peger jo ikke ligefrem mod varme halsedisser, men i marts så det anderledes ud, og ved Fiberfesten i Ry startede jeg nærmest tilfældigt på denne moebius.
Mens jeg ventede på, at jeg skulle demonstrere Magic Loop, demonstrerede Irene B opslagning til moebius. Det er Cat Bordhi’s metode, man anvender idag. Du kan se en video på YouTube her.

Jeg sad bare i baggrunden og strikkede på min Camomille (den blir ikke go, siger jeg bare), men da der manglede en færdig moebius, gik min Moebius1 rundt, og vi talte om den.
Det og et par skønne nøgler alpaca, jeg havde set på Birthe P.’s stand, inspirerede mig til at starte på en ny, som altså nu er færdig.

Moebius-med-halv-drejning

En moebius strikkes fra midten og ud til begge sider på en gang og med en halv snoning. Jeg har ændret en lille detalje i opslagningen, så der kommer en lille bølgekant, som jeg godt kan li, i midten af dissen.

Opslagningsreække

Jeg har skiftet lidt på må og få mellem rib1 (1 ret, 1 vrang) og rib2 (2 ret, 2 vrang), og da de to nøgler alpaca fra Du Store Alpaca var brugt op, fandt jeg noget koksgråt fra Drops på lageret.

Aflukningen er Jeny’s meget elastiske aflukning, som jeg bruger meget, f.eks. til øverste aflukning til strømper, der er strikket fra tåen og op eller andre kanter, der skal være meget elastiske.
Du kan se instruktionsfotos på linket ovenfor. Beskrivelsen er på engelsk. Derfor har jeg skrevet en beskrivelse her:

Jeny’s surprisingle stretchy bind-off
Eller på dansk: Jenys ekstra elastiske aflukning.
Denne aflukning er meget nem: Første m strikkes almindeligt. Alle efterfølgende retmasker indledes med, at man slår “bagvendt” om, d.v.s. pinden føres forfra ind under garnet og op rundt om garnet. Herefter strikkes masken ret. Alle vrangmasker indledes med en almindelig slå-om (pinden oven over garnet og rundt om garnet). Herefter strikkes masken vrang. Der lukkes af ved at den tidligere strikkede maske og den nyligt udførte slå-om trækkes over den sidst strikkede maske.

Karin har fået en fantastisk flot anorak i den samme sennepsgule-lime farve, så hun skal ha denne moebius.

FAKTABOKS
Model:
Moebius
Designer: by Ann
Garn: Mirasol 100% alpaca fra Du Store Alpaca, som støtter børn i Peru. Farve 2025. Drops Alpaca
Pinde: Addi 3½, 120 cm
Garnforbrug: 100 gr Mirasol og 100 gr Drops Alpaca
Fra lager: Delvist
Bemærkninger og ændringer: Beskrevet i teksten.
Tilfredshed: Garnkvalitet og farver er skønne. Størrelsen er god.

Og så en tur på havnen……..

God søndag!

Ann

10 kommentarer:

Helle : sagde ...

Ej hvor er den blevet fin Ann, men ja den er jo nok en tand for varm i dag ;-) skønt med så fint et vejr.

Fru Kahr sagde ...

Jeg må så absolut have en moebius til koldere tider - jeg må lige huske dine instrukser:-)

Lis sagde ...

Så lige linket, og hvis man vil have noget som ingen andre har er en Moebius da lige noget. Jeg er godt nok imponeret af den strikkemetode.
Din Moebius er dog flottere i design end den Cat viser os.

God søndag og husk nu: 'Det bliver koldt igen.

Kh. Lis

Madam Munch sagde ...

Flot møbius og med en rigtig god beskrivelse. Sådan en vil jeg også prøve at strikke.

Karin sagde ...

Den moebius er blevet utrolig flot. Jeg glæder mig ligefrem til, at det bliver koldere igen!

Ingrids strik og patchwork sagde ...

Åh, jeg glæder mig også til min bliver færdig. Jeg startede jo i Ry og slog i min iver alt for mange masker op :o)Den kunne nå mindst 6 gange rundt om halsen :o) Men jeg er på rette spor nu og mangler ikke så meget - men der kom lige lidt i vejen,så jeg måtte lave noget andet . :o)
Din er superflot.
Tak for vejledning til afslutningen.
Mange hilsener
Ingrid
Samsø

Benedicte sagde ...

Dejlig og forårsfrisk moebius du har kreeret, men jo, sikkert en smule for varm nu :-)
Da jeg 'genstartede' min strikkedille for godt et års tid siden, fandt jeg på YouTube frem til en guldgrube af strikkevideoer. Der lærte jeg både moebiusopslagning, magic loop og den 'meget elastiske aflukning', som jeg har haft stor fornøjelse af siden. Og så fandt jeg jo Ravelry, med (al for) megen inspiration :-D

mona sagde ...

Hvor er den elegant i farverne Ann.
Jeg må vist hellere prøve om jeg også kan møbiusse, det må blive et af efterårsprojekterne - og jeg har jo din gode beskrivelse og nyttige links - tak for det.

Lykke sagde ...

Sikke lun og lækker den moebius ser ud :-) Mums...

Asplund sagde ...

Vad den gör sig bra med ränder - en stor förbättring av mönstret!

Tack för din kommentar på min blogg, som fick mig att skratta :-D