mandag den 10. oktober 2011

Gadedrenge og indianere

Gadedrengebluse

Gadedrengebluse

Det er længe siden, jeg blev færdig med Birks Gadedrengebluse, men det er først nu, vi har fået den vasket og sendt.

Halsområdet

Den er behagelig at strikke – nem og alligevel med lidt variation med knudemønstret for neden og den lidt specielle rib.

Knudemønster

I følge opskriften skal der knudemønster øverst på ærmerne, men jeg er enig med Mona i, at det – for mig – virker lidt malplaceret, eller som Mona sagde: lidt tøset, så jeg har flyttet det ned til håndleddet, og har strikket 3 knuderækker der. Måske lidt konventionelt, men så skidt. Når man efterhånden tilhører den midaldrende gruppe, må man vel godt lade den lidt kedelig-gammeldags side få lidt mere plads.

Knap-fra-Engleriet-til-Gade

Knapperne er fra Engleriet.

FAKTABOKS
Model:
Drengebluse. Opskrift nr 303 fra Strikkemagasinet nr 6, juni 2011
Designer: Sanne Fjalland
Garn: Geilsk 3-trådet Bomuld-uld, 50% bomuld, 50% uld
Pinde: 4 og 3½, Addi Lace
Størrelse: Efter mål på Birk blev det til str. 3/4 i længden, men størrelse 5/6 i bredden
Garnforbrug: 100 g
Fra lager: Jaaaaaah!!
Sværhedsgrad og særlige strikketeknikker: Den er nem at strikke, når man først lige har fået fat i knuderne, som måske kan være lidt kryptiske at forstå på opskriften, hvis man ikke har strikkeerfaring, men jeg tror de fleste vil ved at prøve sig lidt frem, kunne “finde knuden”, om man så må sige. Ribmønstret er med drejet ret og drejet vrang. Derfor har jeg brugt Addi Lace for at få en spids på pinden, der gør det let at at komme ind i hjørnerne, især når man strikker drejet vrang.
Bemærkninger og ændringer: Ja, altså, som sagt har jeg flyttet knudemønstret fra skuldrene til håndleddene og har strikket den lidt bredere.
Tilfredshed: Det ved jeg ikke, før jeg har set den på Birk, men han var selv meget tilfreds, da han så billederne i opskriften! “Den må du godt bygge til mig”, sagde han. Når vi leger, bygger han ofte strømper til mig. Hans mormor er inkarneret strømpestrikker. Det kan være, det er der, han har det med strømperne fra.

Røvere og Indianere

I skal da også lige se en røver i den Lille Indianerstrib. Jeg havde den færdige trøje med til ham på Fanø.

Birk-med-den-Lille-Indianer

Birks far fotograferer en del, hvilket flere læsere har mærket lidt til her på bloggen, da han skrev om hvidbalance for strikkenørder Kapitel I og Kapitel II, men det betyder, at hans søn er noget af en linselus. Han stiller gerne op til fotografering og viser helt af sig selv blusen i udstrakt form. Og som I kan se, kan han til min store undren og glæde passe den, selvom det tog mig måneder at tage mig sammen til at montere den.

Har jeg forøvrigt fortalt jer, at jeg har lært at strikke baglæns, og at halskanten på Birks Indianertrøje er strikket frem og tilbage på retsiden!? Det falde rmig naturligt og let, så det gik bare derudaf. Havde jeg dog bare lært det for længe siden!

Birk-spiller-på-trommer-på-

Her sidder Birk og spiller på trommer på iPad’en. Programmet hedder Garage-Band og er et billigt (30 kr) superprogram med mange instrumenter og en rigtig god funktion. Birk elsker det – især trommerne, og han elsker, hvis han kan få Farmor til at danse til :-/

Birk blev meget glad for blusen – så glad, at han næste morgen kun ville ha den på – intet andet, men Gepards bomuld-uld er altså også særlig lækker blød.

Hvis der kommer tid/overskud, vil jeg skrive lidt om Fanø og om vores nyligt overståede meget hyggelige Webstrik-festival i Hobro.

Ann

14 kommentarer:

Fru Knudsen sagde ...

Sikke et par fine ting du har lavet til Birk, han er heldig, og hans forældre ligeså

Anonym sagde ...

wuhuu - glæder mig til at der kommer en pakke :-)

Kram Sviger

mona sagde ...

Den er blevet god Ann - Gadedrengen. Det ser godt ud men knuderne nederst, meget mere drenget!! - og Indianertrøjen!! Den er bare så vaks - og Birk, han er også vaks - og hvor er han vokset siden jeg så billeder af ham sidst.
Tak for nogle dejlige dage. Jeg har også noget at skrive om, og det kommer også når jeg får lidt ro i hovedet.

Lin sagde ...

Strikke baglaens??????? Hvordan i allverden goer man det???????
Den indianerbluse er da hittet til "linselusen" ( tak for det nye udtryk haha).
Du har ret i at kanten skulle "ned" paa gadedrengeblusen. Den er saa flot, og knapperne, liiiige i blinken.

Kirsten Amstrup sagde ...

De er skønne de drengebluser. Jeg er helt vild med den grå stål-agtige (som jo er den "farve" jeg altid falder tilbage til. Knapperne er også smadderflotte.
Og så nævner du en web-strik festival. Her er noget for mig fremmed, som jeg glæder mig meget til at høre mere om. Og Fanø gennem din kikkert vil heller ikke være så dårligt!

Camilla sagde ...

Jeg er virkelig vild med din drengebluse, det blad må jeg have skaffet mig!
Fin fin indianerbluse, fedt at Birk er så glad for den!

Irene sagde ...

Hvor er han altså en sød og køn lille dreng - Birk, og indianerblusen klæder ham da helt fantastisk:-) Det er to rigtig fine drengebluser du har strikket.

Tine sagde ...

Fantastiske bluser du har lavet!
Og så dejlig den dreng da er, når han stiller sig an!
Ham kan jeg sørme godt forstå du strikker en masse til :-)

Lis sagde ...

Gadedrengen er bare så lækker. God farve og må give dig ret hvis de knuder sad foroven, så var det nok for piget.

Indidanerblusen er stadig helt vild flot. Lækkert at han så kunne passe den, selv om den har været længe undervejs.

Kh. Lis

Citronmoster sagde ...

Fine bluser du har "bygget" :)

dqpage sagde ...

Flot gadedrengetrøje - og jeg er da helt vild med knapperne :o)
hilsen Mona

Gitte sagde ...

Du strikker altså nogle fantastiske trøjer ;-)

Skønne billeder af indianertrøje "med indhold" - bare han ikke letter ;-)

Strikkeheksen sagde ...

ORV, hvor godt at han kan passe den - det er lige en trøje til en frisk indianer ;-)
"Gadedrengetrøjen" er også virkelig fin - det konventionelle er i den grad på sin plads - nogle gange kan det jo ligefrem mangle ;-)

TUSIND TAK for den norske bog - den er pragtfuld - men den kommer nok lidt med i et indlæg på et eller andet tidspunkt - men den er virkelig smuk :-)

Mette G. sagde ...

Hej Ann - hvis du ikke kan finde nr. 34, så skriv til mig på mette@grundsoe.dk