tirsdag den 15. juni 2010

Bøøhhh!

På-bøjlenx

Hvad sagde jeg!
30. april manglede jeg kun monteringen af spøgelsessweateren og spåede, at det ville tage mig med overspringshandlinger, tilløb, modstand og et par timers arbejde alt inklusiv et par måneder at gøre den færdig. Det er der næsten også gået, og var det ikke fordi vi skal til Birks 2 års fødselsdag i week-enden, så lå den der såmænd nok endnu med knappenåle i lynlåsen.

Jakken-plain-på-et-bordx

Jeg glæder mig til at se Birk i den. Jeg er vild med modellen, men jeg blev lidt træt af at strikke den undervejs.

Halskanten-og-ærmer-opbukketx

I gamle dage oplevede jeg problemer som en spændende udfordring – en proces i processen - og brugte gerne timevis på tålmodigt oppilningsarbejde, omstrikning og forfinede teknikker.

Opslået-jakkex

Det gider jeg ikke idag.
Nu springer jeg meget gerne over, hvor gærdet er lavest og tænker, at det er der nok ingen, der ser, når musikken først spiller, eller det kan vel klares med lidt vask, damp og strygning eller med garn og nål, når der alligevel skal hæftes de ender, der ikke kunne splejses, men jo mere der er af den slags områder i et arbejde, des mere øv-agtigt får jeg det, og sådan blev det med spøgelsestrøjen hen ad vejen især, da jeg nåede ærmerne, som jeg ABSOLUT ville strikke begge på een gang. Det skabte overgangsproblemer i den linje på ærmerne, der er forlængelsen af skuldrene.

Blomsterkantx

De fleste problemer bedredes med vask, damp, strygning, strækken og trækken og pillen og lidt vildfaren endehæftning.
Jeg blev sågar efterhånden så glad for den, at jeg – efter at den var helt færdig - pillede den først isyede lynlås op, fordi den ikke sad, som den skulle. Spøgelserne mødtes ikke ordentligt midt for.

Spøgelserx 

Nu er mit perfektionistiske selv næsten tilfreds og meget mere tilfreds end jeg havde regnet med, da problemerne efterhånden hobede sig op undervejs, så det er vel så godt som mere tilfreds end tilfreds.

Jeg kunne se, at jeg sandsynligvis ville komme til at mangle noget af den sorte/koksgrå. Desværre var den udgået, men det lykkedes at skaffe noget shetlandsuld af et andet mærke hos Sommerfuglen. Hvor meget jeg end forsøger, kan jeg ikke se forskel. Jeg tror det er det samme under et andet navn.

Lagt-sammen-ved-skulpturenx

FAKTABOKS
Model:
Børnebluse med spøgelser
Designer:
Ruzicka
Hvor kan man finde opskriften: Sommerfuglen
Garn: Marl og Knops Ruzicka 100% Shetlandsuld/Sommerfuglens shetlandsuld/BC-garns shetlandsuld
Pinde: KnitPicks 2½ og 3
Størrelse: 2/3
Garnforbrug: Koksgrå: 110g, Hvid: 90g, Lysegrøn-gul: 10g, Pink: 5g, Mørkegrøn: 2g
Fra lager: Nej.
Bemærkninger og ændringer: Af hensyn til strikkefastheden, har jeg strikket på pinde 3 i stedet for 3½. Jeg har strikket bullen lige op og klippet ud til halsen i stedet for, som opskriften foreskrev at strikke halsudskæringen. Jeg har strikket flere pinde på blomsterkanten før og efter blomsterne, så de fik den samme bredde, som et spøgelsesmønster for at få et pænere resultat, når kanten kastes på lige mellem to spøgelsesrækker.
Tilfredshed: Jah, tjah, bøb-bøb. Den ser godt ud, men var lige en tand for træls at strikke til sidst. Jeg vil lade Birk om at afgøre, om han får lyst til at bruge den (eller om hans forældre gør).

Ann

18 kommentarer:

Benedicte sagde ...

Sikken en fantasifuld blanding af spøgelser og blomster! Uanset dine trængsler er jeg enig i, at det er en meget dejlig bluse du er endt med. Både sød, sjov og en ganske lille smule uhyggelig ;-)
Jeg ville ønske jeg var lige så tålmodig som du, selvom du mener du er faldet af på den.
Mange hilsner fra Ditte

Merete sagde ...

Sikke en smuk trøje. Dejligt at både spørgelse og blomster kan være på den samme trøje. Totalt sejt.
Merete

Britt sagde ...

Den er simpelthen fantastisk! Jeg har engang strikket den med dødningehovederne. Uanset om den bliver brugt eller ej, så har du strikket et vaskeægte arvestykke. Sådan er det med min udgave.

Signe sagde ...

Jeg synes den er rigtig flot.
Jeg er sikker på han/de bliver glade for den, for man kan se du har gjort et stort stykke arbejde.

Fru Kahr sagde ...

Hvor er den sej. En rigtig klassiker:-)

Frujensensunikum sagde ...

Hold fast hvor jeg syndes den er flot, kan rigtig godt lide kombinationen af blomsterranker og spøgelser :)

Et rigtig flot stykke strik, du med rette kan være stolt af !!!!

Jeg har det som du med engang imellem at springe over hvor gærdet er lavest....men jeg kommer altid til at foragte mig selv for det bagefter, det ender altid med at jeg trævler op og laver om.

Lin sagde ...

Godt gaaet. Den er SAAAAA flot. Og detaljen med blomster i nakken som er i saa kontrast til resten af troejen: fed detalje. Tror du Birk vil staa model i week-enden???????

Fríða sagde ...

wow, hvor er den blevet floooot! til lykke med vellykket arbejde.
kh.fra Island
Frida

Nørklekonen sagde ...

Den er helt fantastisk. Intet mindre:-))

Strikkeheksen sagde ...

Jeg håber da også, han vil bruge den, for det er en helt unik lille trøje - to-årige drenge er vel heller ikke begyndt at protestere mod det tøj de får på endnu ;-)

Din beskrivelse af, hvordan man kan ha´ det under processen, når arbejdet ikke helt lever op til de standarder, man har, er rammende - jeg kender det godt - også fryden, når det så bliver smaddergodt alligevel - og det skal jeg da love for, det blev i dette tilfælde - den er virkelig superskøn:-)

Lykke sagde ...

Jeg synes det er en fantastisk fin trøje du har fået lavet! Håber den vækker glæde hos modtageren!

Citronmoster sagde ...

Hvor er den sej.

Tine sagde ...

Hvor er den da blevet super flot!

Gitte sagde ...

Ann - jeg tilslutter mig koret af "hylende kvinder". Den er simpelthen super flot, og hvilke detaljer!!!

Tina/Chance-strikkeren sagde ...

Den er herresej (sådan ville mine børn sige ;o)).

Og hvor er dit Tina-shawl dog bare hamrende smukt. Jeg har også opskriften siddende i mappen, men jeg har aldrig fået kastet mig ud i projektet.

KH Tina

Berit sagde ...

Sikke en flot trøje. Knægten skal nok blive glad for sådan en sej trøje, tror jeg.

Ulla sagde ...

Hvor er den bare flot!

Dorte sagde ...

Det er en rigtig fin trøje - udover at spøgelserne er skønne, så kan jeg godt lide selve grundformen.

Og så kender jeg alt for godt til at lægge strikketøj væk, når jeg når til monteringen ....uh, det er en hadeopgave :-(