tirsdag den 1. marts 2011

Et par veste

2-veste-i-silkealpaca-til-B

2 stk af den sædvanlige vest til Birk.
Den eneste forskel er, at den vokser for hver gang og, at opskriften hver gang skal ændres til ny størrelse og ny garntype.

Denne gang er de strikket i den nye Drops Silkealpaca.
Det er et lækkert, blødt og let garn.

Den lyseblå fik bamseknapper købt hos Sommerfuglen.

Bamseknapper

Knapperne på den grønne er keramikknapper lavet af Birthe Sahl
Hun har ingen hjemmeside, men sælger gennem flere forskellige
f.eks. Uldhytten.

FAKTABOKS
Model:
Den sædvanlige bygget over Hjertegarns babymodel
Designer: Hjertegarn og Ego
Garn: Drops Babyalpaca Silk
Pinde: Addi 2½ + 3
Garnforbrug: 110 gr til hver
Fra lager: Næh
Bemærkninger og ændringer: Den er jo, som skrevet, en stor ændring fra grundopskriften
Tilfredshed: Stor tilfredshed med garnkvaliteten. Nu må vi se, hvad Birk siger, når han kommer på besøg i week-enden – hvis han da overhovedet kan tale dansk. Over Skype lød han temmelig japansk, da han meget energisk fortalte om sine oplevelser i Tokyo, men jeg kunne da forstå, at han har prøvet at spise med pinde……...

At tælle pinde…..

Så blev ærmerne lige lange.

Lige-lange-ærmer

Jeg måtte sætte markører for hver 2. pind for at være sikker på kun at strikke 6 pinde mellem indtagningerne og ikke 8. Jeg undrer mig stadig over, at jeg godt kunne finde ud af at tælle, da jeg tog ud, men altså ikke nu, hvor jeg skulle ta ind????
Hjernens veje er uransaglige – min i hvert fald.

Nu er råsweateren så færdig

Råsweateren-færdig

Så er der endehæftning, montering og ribkanter tilbage.

Oles-råsweater-foldet

Er den ikke lidt flagermus-80’er-agtig?

Jeg tror, jeg vil strikke lidt på den lille Indianerstrib nogle dage inden jeg gør Oles sweater færdig.

Ann

12 kommentarer:

mona sagde ...

De ser dejlige ud, vestene til Birk - den lille japaneser!! - og sikke nogle søde knapper,jeg kan også godt lide, at finde sjove knapper til mit strikketøj.
Jeg er spændt på at se sweateren færdig. Jo, den er sådan lidt 80ér-agtig, skulle den være det?

Ann sagde ...

Jah, opskriften er fra 80'erne :-)
Da jeg så den første gang, syntes jeg, den så mere flagermusagtig ud, end den gør på billedet nu.

Madam Munch sagde ...

Den patentstrikkede er flot, den ser jævn og glat ud i strikningen. Godt du fik ærmerne lige lange :-))
Flagermusærmer, de er meget større. Jeg har jo mappen med Isageropskrifter fra 80'erne og her skulle du ser flagermusærmer.
Jeg kikker også med stor interesse på de små veste, da jeg jo er i gang med et lille vesteprojekt. Jeg strikker på den 3. til Tind. Den er klar om lidt. Men din opskrift er vist ikke en online af slagsen. Dog er den vist ikke sværere end at den kan laves ved at kikke på dine billeder.

Irene sagde ...

Hvor er de fine og søde de små drengeveste:-) Bilknapperne er jeg da helt og aldeles vild med:-)

Emmy sagde ...

Det er nogle dejlige og anvendelige veste du har strikket til Birk. det er spændende om han takker på Japansk.

Din trøje med flagermuseærmer, som du siger er lidt 80'er-agtig, var også moderne i 50'erne.

Den minder mig om min skoletrøje, som min mor havde strikket med flagermuseærmer og striber (men de var på den anden led). Husker den var grå og mørkeblå;)

Ann sagde ...

Ja, Bodil, den er jo lige ud ad landevejen, så den skulle være let at efterligne i de til lejligheden passende mål.
Hold da for pokker helt op Irene!
Er det bilknapper??? Og jeg som har tænkt, at det var lidt misformede bamseknapper! Ja, du har da helt ret! Så er de jo vendt på hovedet! Nej, min hjerne er da helt krøllet sammen for tiden. Jeg har jo købt dem som bilknapper. Ih, altså!

Sisse sagde ...

Jeg synes det er cool at bilerne vender sådan, så kan Birk se dem rigtigt selv, når han har vesten på! Snedigt tænkt mutti, også selvom det måske lige var underbevidstheden, der klarede den for dig ;)

Ann sagde ...

Sisse, du er mit livs opmuntring.
:-)

Unknown sagde ...

Hej Ann

Jeg faldt over din fine side i min søgning efter strikkekyndige. Jeg ved lidt om at sy, men ikke en pind om at strikke. Min helt store hobby er at om-arrangere og designe tøj, og nu er jeg kommet til strik som frustrere mig.
Jeg kan ikke lide ribkanterne ved hals, ærmer og bund - hvordan kan man tage dem af?

De bedste hilsener
Metteliva

Metteliva@gmail.com

Ann sagde ...

@metteliva: Hvad mener du med at tage dem af? Er det en sweater, du har i forvejen med rib, hvor du vil fjerne ribkanterne?
Eller vil du strikke sweater uden ribkanter?
Drejer det sig om en bestemt sweater?

Unknown sagde ...

Hej Ann,
Jeg har længe ledt efter en opskrift på en trøje, som min svigermor for utallige år siden strikkede, til min mand, så jeg blev så glad, da jeg så din blog med Oles trøje, nøjagtig som den. (slidt op for længst, da den også er gået i arv til vore to døtre).
Nu er det så mit håb, at du er i stand, til at hjælpe mig med opskriften. Min mand vil blive sååå glad.

De allerbedste hilsner
Ulla
ulla@epo.dk

Ann sagde ...

Kære Ulla,
Jeg har ikke opskriften - det har Oles kone, men jeg har skrevet til hende for at høre, om hun kan scanne den ind, så vi kan sende den til dig.
Du må lige ha lidt tålmodighed ☺️
Hilsen
Ann