lørdag den 18. februar 2012

Djævlehue

Storm-med-djævlehue

Hej I derude! Sidder min nye hue ikke fint?

Storm sku ha en bomuldshue, der ku bruges sammen med overlevelsesjakken, så jeg strikkede min første djævlehue nogensinde.

Djævlehue-I
Forfra

Jeg har 20-30 opskrifter på djævlehuer, men jeg valgte Irene Birks opskrift, dels fordi den kan tilpasses alle individuelle størrelser og garntyper, dels fordi hun skriver, at den sidder godt om hovedet, og jeg må sige, at den levede fuldt ud op til det hele.

Man går ud fra hovedomfanget og strikkefasthed – lige noget for mig.

Djævlehue-fra-siden
Fra siden

Så kan man strikke den i alle slags garner og tykkelser og til alle høveder.
Der er ingen snor i, for det vil Mette ikke ha.

FAKTABOKS
Model:
Djævlehue - helt uden vrang. Den kan downloades gratis fra Irene Birks opskriftwebside iBirk Strikkedesign 
Designer: Irene Birk, som har bloggen På Pinden
Garn: katia, 100% Ægyptisk bomuld fra Degradé, 115m pr 50g 
Pinde: Rundpinde 3½, ca 80-100 cm
Størrelse: Individualiseret til Storm 6 uger.
Garnforbrug: 25g
Fra lager: Ja
Sværhedsgrad og særlige strikketeknikker: Strikket på rundpinde med udtagninger og indtagninger, som Irene forklarer i opskriften.
Man skal kunne bruge teknikken Magic Loop. Der er en instruktionsvideo her, og hvis du ikke synes, du forstår engelsk særlig godt, så sluk for lyden og se, hvordan hun gør. Det er nok.  Magisk Løkke, hedder det på dansk. På Pinden har en beskrivelse her. Den er oprindeligt anvendt til strømpestrikning, men kan bruges til alt fra vanter, håndledsvarmere, ærmer, huer og hvad som helst, der ikke er stort nok til “gammeldags” rundpindestrikning, men som man alligevel gerne vil strikke på rundpinde i stedet for strømpepinde eller frem og tilbage med ret- og vrangpinde.
Bemærkninger og ændringer: Rigtig god opskrift, som jeg vil bruge for fremtiden
Tilfredshed: Stor tilfredshed. Mette synes også, at den sidder rigtig godt.

Ann

Ingen kommentarer: