mandag den 16. august 2010

Snydepels

Jeg har været på strikkekursus.
På smukke Thurø.

Her er mit yndlingsmønster fra kurset – rib med løbemasker -, strikket i 3 tråde hør.Mønster-på-ribapparat

Og sådan ser bagsiden ud
Mønster-fra-ribapparat,-bag

Kurset drejede sig om komplicerede strikketeknikker og krævede en masse koncentration, tålmodighed og en tunge, der skulle holdes helt lige i munden – hele tiden.

Der blev tabt masker, og der blev pillet op så det stod om ørerne på os, men for det meste lykkedes vores projekter.

Vi var 4 kursister, der strikkede fra 9 til 18 hver dag i 4½ dag. Det sluttede i tirsdags, men jeg har været helt og aldeles flad siden…………….. for det kræver sin quinde at strikke på strikkemaskine.
Ja, det var et maskinstrikningskursus.

“Nogen” mener, det er snyd at strikke på strikkemaskine, ik’ Lene!?
Det forstår jeg jo ikke.
Det er vel bare noget andet og forskelligt fra håndstrik.
Det er vel som forskellen på at cykle eller køre i bil – begge dele er transportformer, men meget forskellige at benytte - Hver ting til sin rette tid.

Jeg kan godt lide udfordringer og gerne nogle, der ligger lidt ud over kanten af, hvad jeg kan klare. Jeg kan godt lide at knække koder, og jeg er vild med teknologi, der kan noget smart.
Og så har jeg et perfektionsgen.
Der er nogen, der syn’s det er meget vigtigt, at man kan se på deres strik, at det er hjemmelavet.
Sådan har jeg det ikke.
Jeg vil gerne strikke så jævnt og pænt, som muligt.
På maskinen kan jeg få styret alle disse lyster……….altså, hvis jeg kan finde ud af det, forstås.
For det kræver jo sin quinde at få monsteret til at fungere og så kræver det uanede mængder

T Å L M O D I G H E D!

Det sidste har fået mig til at beundre mennesker, der underviser i maskinstrik, for selv de mest flegmatiske mennesker kan finde på at råbe ord, de ellers aldrig ville tage i deres mund, smide med ting og sager og snerre af medkursister og underviser, når maskinen for gud-ved-hvilken-gang smider alle maskerne – hele arbejdet – på gulvet med et stort bump.
Der sidder tunge lodder i strikarbejdet for at holde det strakt, mens man strikker. Lyden af strik med lodder, der ryger på gulvet, er meget karakteristisk og skaber total stilhed i lokalet indtil humøret hos den, der tabte, er registreret og akut nødhjælp sat ind.

Det var et enormt godt kursus hos Ulla Milling på Thurø. 
Jeg fik rigtig meget for pengene må jeg sige.

Ulla forhandler Junogarn 

Junogarn-hos-Ulla

Junogarn-hos-Ulla-2 og havde før en butik i Svendborg, hvor hun solgte garn og strikkemaskiner og symaskiner og holdt kurser. Nu er hun flyttet “hjem”, som hun siger, til huset på Thurø, hvor der er bygget en pavillon, hvorfra hun sælger garn, strikke- og symaskiner og holder kurser og strikkeklubber. Ulla,-Annie-og-Bnete-hos-Ul

Hun og Knud-Erik tager også gerne ud i landet og holder kurser, når der er nogen, der arrangerer det.

Ulla er en guldgrube af viden om funktionen af alle mulige modeller af strikkemaskiner lige fra min oldgamle Knitmaster fra 60’erne til de  moderne Brother og Siver Reed inklusiv computerprogrammet DesignaKnit.

Bente-fra-Hadsund
Der var aldrig ventetid på hjælp og Ulla evnede lynhurtigt at skifte fokus fra en type maskine med et projekt til en helt anden med et helt andet projekt. Hun blev aldrig stresset.

Ulla-hjælper-Annie-fra-Oden

Ulla har stort set alle reservedele og ekstraudstyr til strikkemaskinerne, og har hun det ikke, kan hun skaffe det.

Britta-fra-Fåborg

Og passede størrelserne eller modellerne ikke helt til det, vi ville strikke, så vupti, havde hun ændret mønstret og printet det ud til os.

Jeg fik rigtig godt gang i mit ribapparat og ud over ½ bluse, fik jeg strikket 3 strømper

Maskinstrikket-strømpe  Maskinstrikket-strømpe-2

Ja, monteringen havde jeg ikke nået inden fotograferingen.

Og så har Ulla også Knud-Erik, som har haft motorcykelforretning i mange år, men nu er han pensioneret.
Han reparerer maskinerne, hvis der er behov for det.
Een af kursisterne havde købt sig en brugt maskine med ribapparat, men ribapparatet fungerede slet ikke, så hun måtte give op første dag. Da vi kom igen næste morgen fungerede ribapparatet perfekt. Knud-Erik havde repareret det i løbet af aftenen!

Knud-Erik,-Bageren-og-repar

Knud-Erik stod også for forkælelsen på kurset. Han lavede kaffe til os, og bagte hver dag til eftermiddagskaffen, blandt andet en enormt lækker rabarberkage, Rabarberkage
som han havde fundet på nettet, hvor jeg har lånt fotoet,
og skønne hindbærmuffins
Jeg har hørt rygter om hans skønne serviceringer udi al slags mad på de internatkurser, de holder i Sønderjylland.

Jo, det var dejligt at tilbringe en ferieuge på Thurø, og jeg boede jo dejligt i Svendborg, som jeg har fortalt om før, men der blev ikke overskud til at strikke een eneste maske håndstrik.

Ann

20 kommentarer:

Sigrid S. Eriksen sagde ...

Det lyder som om du har haft det rigtigt fornøjeligt. Jeg kan nogen gange blive så træt af den diskussion om hvorvidt håndstrik er "finere" end maskin strik. Jeg synes din definition er så fin - den vil jeg huske ;-)
Og så vil jeg gå tilbage til mine strikkepinde - for mig er det utroligt afstressende at sidde med strikkepide.

Frujensensunikum sagde ...

Hvor lyder det altså spændende.

Jeg har i flere år leget med tanken om at lære brugen af en strikkemaskine, men har aldrig fået gjort mere ved det desværre.

Men jeg må sige at du har fået vagt min interesse på ny.

Dit overstået kursus lyder så spændende og at det så oveni købet er to ildsjæle der forstår at berige både på den ene og den anden måde, gør det meget tillokkende : ))

janne sagde ...

Det lyder som om det har været nogle rigtig gode dage med masser af inspiration og lærdom :-)

Ann sagde ...

Strikkentusiast: Se bare at komme igang. Jeg er jo noget oppe i årene og jeg købte min strikkemaskine for en slik for et år siden. Siden har jeg været på flere kurser, og selvom jeg vil tage på kurser jævnligt for at holde det ved lige, så har jeg nu opnået fuldt kørekort til min maskine, så det bare er et spørgsmål om at finde tid og energi til at strikke på den. I princippet kan jeg alt det mest nødvendige nu, så bare kom igang!

Lykke sagde ...

Det må da være total skønt både at mestre teknikken i hånd og på maskine. Min skabertrang er også så stor at det kunne være skønt at klare bare nogle af projekterne på maskine.

Helle : sagde ...

Du har godt nok været på en skøn ferie, nå ferie kan man nok ikke kalde det ;-) hårdt arbejde. Men spændende lyder det. Jeg har også engang haft lyst til at tage hul på det kapitel der hedder maskinstrik, men det kræver jo også plads. Man kan jo sagtens kombinere maskinstrik og håndstrik, så det er da overhovedet ikke at snyde.

Flotte sokker du har strikket, skønt når det ser glat og ens ud.

Lin sagde ...

Det lyder rigtigt underholdende.Joesses, jeg troede kun det var bag rattet man fik de grimme ord frem ( troldefar raaber lige i baggrunden at min symaskine ogsaa kan. Dét vidste jeg ikke hrmmmm) Det har da vaeret lidt af en uge hva??? Maaske jeg skulle tage mine meninger om maskinstrik lidt op til revision, for din def. er logisk nok, og jeg syr jo ogsaa paa maskine.

Ann sagde ...

Nemlig Lin. Det med symaskinen er faktisk et endnu bedre eksempel.

Anonym sagde ...

Ih hvor dejligt at læse om dit kursus - og hvor er det flot det løbemønster.
Hvis nogle mennesker synes det er snyd at strikke på maskine kan det måske også være dem der tror at hvis man køber en electronisk maskine sætter man den bare over og så er der en trøje næste morgen :))
Måtte trække på smilebåndet over det med lodderne. Jeg mines stadig som lille pige den der lyd af lodderne på gulvet og min mors banden.
Hilsen Bente

Gitte sagde ...

Snyd og snyd - hver ting til sin tid - og tid er jo en mangelvare - og det ene erstatter jo ikke det andet.......
Var det forståeligt ;-)

Lyder herligt med 4½ strikkedag. Det ville jeg gerne - både med og uden "maskine"

Tine sagde ...

Sikke et smukt mønster!

Dejlig beskrivelse af din weekend. Hvor har den da været spændende og oplevelsesrig.

Og så mange ting du har fået lavet.
Glæder mig til at følge med i, hvad du får produceret!

Britt sagde ...

Øj, hvor det lyder fantastisk! Det gad jeg også godt. Så kunne der snildt blive strikket en masse sokker til familien udover alt det spændende.

Ann sagde ...

Ja, Gitte, det lyder helt forståeligt.
Ja, Tine, jeg var også så vild med det mønster, at jeg måtte proklamere det flere gange undervejs ;-)
Tak for alle jeres dejlige kommentarer.
Jeg kan jo godt li at drille Lene kærligt ind imellem, selvom jeg skal passe på, for jeg låner stadig Frk. Selvdisciplin af hende og hun er bare go. Jeg har holdt mig i skindet siden hun ankom ;-))

Nørklekonen sagde ...

Uha, det lyder da bare skønt og lærerigt. Jeg har jo kun været på weekendkurser hos Ulla før, men skal på ugekursus i Sønderjylland til november, så efter din beskrivelse glæder jeg mig endnu mere :D
Det kan være, vi "ramler" sammen en anden gang????

Ann sagde ...

Der var du vist heldig, Birgitte, for jeg har da indtryk af, at de kurser er meget eftertragtede og kurset i november er fuldtegnet, ved jeg :-(
Jeg håber da, at vi ramler sammen igen engang og at jeg så er tilstrækkelig vågen til at se, at det er dig ;-)

Anita Tørmoen sagde ...

Så gøy å få gå på kurs:)

Jette sagde ...

Hvor er det flot, det løbemaskemønster. Har selv en strikkemaskine, som jeg får brugt alt for lidt. Laver stadig mange prøver og udforsker alt det den kan. Glæder mig til et uges kursus i uge 47 og håber der at blive mere dus med "apperatet".

Helen sagde ...

ja jeg morer mig lidt over, at nogen tror det bare er en to tre og så kommer modellerne ud af maskinen....
Jeg ville dog gerne vide hvordan dette fine mønster laves, har strikket maskine i mange år - og strikker i perioden rigtig meget- men det der, kan jeg ikke se...
Kinne du måske....
hilsen helen

Ann sagde ...

Helen: Det er såmænd bare rib (på ribapparatet) med løbemasker. Kan du gennemskue det nu?

Helen sagde ...

Hej Ann , nej det kan jeg ikke, jeg ville tro at der skulle strikkes en form for hulmønster hvor omslaget bliver til løbemasken. Men det ser ikke sådan ud på din prøve. Jeg har tænkt mig at strikke "regnvejrsdag" fra "Det er ganske vist" på maskine.
Hilsen fra Helen