fredag den 16. september 2011

Tak for hjælpen

B-and-S-forfra-skævt-på-lig

Tusind, tusind tak for alle jeres skønne input til mit sidste indlæg om kant eller ikke kant.

I skrivende stund er der præcis lige mange, der synes kanten skal på, som der er kommentarer, der syn’s den skal eller kan undværes.

Der er rigtig mange spændende overvejelser og gode forslag.
Mange indlæg slår med begejstring fast, at humoren, festen og modet skal sejre, så derfor skal kanten selvfølgelig på, mens andre taler til fornuften og mener, at det nok er bedst at undlade kanten af mange forskellige meget gode grunde.

Ingerlise rammer mig på kornet, når hun siger, at kanten netop er det, der gør den dejligt ustyrlig og uden kanten bliver den for sirlig. Det er Camilla enig i, og siger, at “ellers er det jo bare en cardigan”. Hun, Ingerlise og Angelika har “set”, at det jo netop var det, jeg faldt for. Camilla mener endvidere, at der er nok “pang” i mig til at bære en cool, skæv kant. Tak for anerkendelsen! Kirsten udtrykker, at den bliver “monumentalt meget flottere” med kanten, og hun mener også, at jeg sagtens kan bære det – “selv inklusiv sommerhat” – dejlig tillid! Bente T mener, at når jeg kan klare alle kommentarerne, så kan jeg også klare at blive “understreget” af kanten Smiley, der blinker. Frida har – som jeg - en svaghed for det anderledes, så kanten skal på.

Flere kommer med for og imod a la de overvejelser, jeg selv har haft, og andre tilbyder enormt gode forslag. Bodil, ettej og Laila foreslår, at den laves, men på en måde – f.eks. med knapper –, så den nemt kan tages af igen, hvis eller når jeg bliver træt af den – eller efter humør.

Flere mener, at det netop er kanten, der er prikken over i’et og derfor skal den på. Citronmoster, Viollykke, Helle, Helle, Agro, Birgitte, med flere mener ikke, der er grund til at diskutere det så meget – den skal selvfølgelig bare på.

Men altså lige så mange synes kanten helt skal udelades. Asplund, Lis, Lin, Lykke, Lone, Irene og sågar søde Michael, fordi trøjen er fin, som den er, kanten er for meget, jeg bliver træt af den eller, som Ulla siger er “for amerikansk”, jane, lykkefanten og Merete indvender, at jakken er blevet for lang til at bære kanten, som Merete lige kan se bliver siddet flad med tiden Smiley. Gitte spekulerer på, hvordan kanten mon bliver efter vask.

Jeg opdagede undervejs som jeg læste kommentarerne, at jeg blev enormt glad og tænkte “YES!” hver gang, der kom en kommentar om, at kanten selvfølgelig skal på.
Den fornuftige del af mig kom derimod i spil, når der blev talt imod – især med overvejelserne om, at netop det, at jeg har forlænget trøjen gør kanten til noget andet end på designet, og det flytter effekten og fokus til noget, der nemt kan blive mindre flatterende og for tungt.
Bliver det for tungt og for umotiveret fjollet kommer jeg jo til at ligne sådan en 80-årig, der har alt for meget rød læbestift og en nedringet rød nappakjole på Smiley

Det er som med alpinski eller langrend – det ene er Tivoli – det andet er hårdt arbejde. Det ene er udskejelse – det andet fornuftigt.
Skal der skejes ud, skal der være den tand af kontrol over det, der er passende for situationen.

Jeg hælder mest til at prøve at lave en kant, som er nem at pille af igen, og jeg tror, det er rigtigt, at netop fordi jeg har lavet den længere, vil kanten måske blive lidt forkert, fordi den vil sidde tungt på rumpetten - den brede - i stedet for let fra taljen - den endnu antydningsvist indkærvede -.

Blocks-and-Stripes-bagfra-l

Jeg tror, jeg vil prøve at strikke kanten som en løs, men sammenhængende kant, som enten kan sys eller på anden måde hæftes på – og af.

Der er 450 g garn til overs, så der er rigelig plads til leg.

Garn-til-overs-inden-Doo-Da

Og så skal jeg ha fundet knapper til jakken.

Knapper
Jeg er vild med disse, men de er for store til knaphullerne, og jeg har svært ved at tro, at jeg gider strikke kanten om for at lave større knaphuller!

Jeg er sikker på, det vil tage mig meget lang tid at komme i nærheden af knapper, der vil være tilstrækkeligt sjove, vil klæde jakken og ikke være for meget. Jeg er meget bundet til arbejde og hjem, så foreløbig må den klare sig uden knapper.
Hvis der er nogen derude, der liiige har eller har set de helt rigtige knapper, så send mig et vink eller endnu bedre et link.

Jeg bruger allerede jakken hele tiden. Den er enormt varm, så jeg får nok aldrig brug for at knappe den, så knapperne skal kun være som pynt og som færdiggørelse af projektet. Måske skal jeg bare sætte de store knapper på som pynt.

Den var med til valg igår og det er, som om den og jeg har kendt hinanden altid, så den skal nok blive brugt meget, men jeg havde også følelsen af, at den “blot” er en farverig cardigan og ikke den skøre sag, jeg faldt for.
En skør sag, der skulle minde mig om de skøre sider af mig selv, så fornuften ikke får for meget overtag. Mit arbejde kræver rigeligt meget af min fornuftige side for tiden, og vi har jo kun det sjov, vi selv laver, ik’!?

Tusind, tusind tak for, at I gav jer tid til at give mig kvalificeret sparring.
Det er et fantastisk medie, det her blogland!

Ann

10 kommentarer:

nynne sagde ...

Uanset hvad du vælger at gøre med kanten, er det et meget smukt stykke arbejde du har lavet. Meget præsist og flot

Lis sagde ...

Den er bare skøn, jeg er helt vild med den. Så uanset om du tager på langrend eller slalom, er det din og den er bare skøn. Jeg kan godt forstå dine tvivl, det er et svært valg. Dog er jeg sikker på du nok skal vælge den rette vej. Knapper kan jeg ikke hjælpe dig med, desværre.

God week-end

Kh. Lis

Kirsten Amstrup sagde ...

Ja, på med de knapper og skidt med knaphullerne. De er flotte og passer ret godt til trøjen.

Berit sagde ...

Hvad end du vælger, er det en fantastisk spændende og flot jakke. Sikke et arbejde, det må have været.

Men flotte knapper må der til - håber du finder de helt rigtige snart.

Camilla sagde ...

Hej Ann

Jeg lavede en strikkeprøve som jeg vaskede i maskinen, så jeg ved præcis hvad 10 strikkede masker ender med at blive i filtet form.
Jeg slog 20 masker op, og strikkede 20 pinde. Efter vask var den 8 cm høj, og 12,5 cm bred. Så var det bare at regne ud hvor mange masker og hvor mange pinde der skulle til for at få min computer ned i den.

Piece of cake. :-)

Strikkeheksen sagde ...

Den er blevet helt fantastisk, Ann - meget, meget spændende og anderledes jakke :-)

Lin sagde ...

Let's be crazy. Jeg glaeder mig til at se hvad du vaelger.

mona sagde ...

Hvor er den vaks Ann, jeg synes den passer saa godt til dig. Det er en god ide, at lave the DDH separat. Der mangler nogle vigtige bogstaver paa denne maskine. Jeg har det saa dejligt. Jeg glaeder mig til at berette.

Fletværket sagde ...

Åh... hvor er jeg vild med den jakke. Ved du om mønsteret fåes på dansk?

Ann sagde ...

Hej Fletværk,
Jeg har været på ferie - derfor dette noget sene svar på dit spørgsmål.
Nej, opskriften findes ikke på dansk, desværre, men det er ikke så svært at læse engelske opskrifter. Der findes flere gode oversættelser af strikkeudtrykkene på nettet. Drops har blandt andet en.