onsdag den 12. oktober 2011

Chili 2011

Jeg elsker at dyrke chili. Farverne, formerne, sprødheden – og smagen!

Chili-i-kurv-2011

På trods af mangel på overskud til at passe drivhuset ordentligt, er det heldigvis lykkedes mig at få et acceptabelt udbytte og få lagret en del af årets høst.

Chili,-syltet-og-olieret-20

Det meste er eddikesyltet, andet er lagt blandet i olie med urter og hvidløg. Tidligere har jeg brugt chilierne til også at lave marmelade, honning, salsa, relish og andre forskellige lækre sager, men det var der ikke til iår. Måske til næste år.

Chili-enkeltvis2,-2011

Der er Chocolat Scotch Bonnet, Habanero Mustard, Trinidad Perfume, Toftegårds Citronchili, Early Jalapeño, Starfish, Christmas Pepper, Brazil Multicolor Acorn.

Jeg køber mine planter på Gartneriet Toftegård. Jeg bestiller tidligt om foråret og får planterne leveret på en nærmere aftalt dato, når det er tid at plante ud. Nemt og godt.

Ann

13 kommentarer:

Kludemutter sagde ...

De har mange gode sager,
vi var ril foredrag med dem på biblo.
Deres chili chokolade kage kan også anbefales.

Yt

Ann sagde ...

Den har jeg ikke prøvet, Yt. Det lyder lækkert!
Jeg har lavet deres citrusmarmelade. Den er helt fantastisk. Selvfølgelig med citronchili.

Susannes syslerier sagde ...

Det fad med chilier ser vildt lækkert ud :-)

Kirsten Amstrup sagde ...

Hvor ser dit konserverede lager dog flot ud. Men jeg må spørge: hvor stærke er chili som eddikesyltede? Hvordan bruger du dem?
Jeg har faktisk høstet chili i går og sat citronchili (fra toftegård) og habanero ind i stuen til overvintring i dag. Jeg er helt vild med at se på chilifrugterne og glæder mig over at kunne beholde dem ind i vinteren /vinteren over.

Ann sagde ...

De syltede chli er en smule svagere i styrken, end de friske, men de bevarer styrke og styrkeforhold.
Jeg bruger dem i al slags mad. Jeg sylter dem hele med stilk efter at jeg har blancheret og gennemskåret dem til stilken. Når jeg så tager dem op, holder jeg i stilken og snitter fra spidsen. Da de har fået et snit på langs fra starten, er de lige til at snitte på tværs og komme i retten.
På billedet kan du se, at jeg ikke har fået al luften ud af dem, så jeg er nødt til at lukke dem op og få presset resten af luften ud af dem, så de bliver ordentligt konserverede.

Lis sagde ...

Dejlige farver i dit chilifad.
Jeg har endnu ikke prøvet chili til andet end madlavning fra frisk af.
Skal nok overveje om jeg skal prøve at sylte dem, kunne være det var sagen også.

Kh. Lis

dqpage sagde ...

hvor er de egentlig flotte, sådan nogle chilier ..
hilsen Mona

Marianne sagde ...

Sikker en stak meget smukke og lækre chili du har høstet.
Rene lækkerier.

Ellen sagde ...

De er så smukke, dine chiler, og jeg kunne da heller ikke dy mig for at lægge et billede af dem ind på min blog i lørdags.
Endnu en gang tusind tak for din gæstfrihed - det var en sand fornøjelse.

Ingerlise sagde ...

Hvor er de dog flotte.
Tag for link,det vil jeg helt sikkert benytte migf af.

mona sagde ...

Uhmm ! hvor ser det lækkert ud - gode farver. Jeg synes mine frembringelser fra sidste år har mistet "krudtet", men så er det jo godt jeg har nogle nye klar. Tak for det nederste billede,det vil jeg bruge, når jeg skal identificere dem jeg har sået.

Ann sagde ...

Nu findes der jo hundredevis forskellige chilisorter i Danmark, så hvis dine chilier ikke passer på de par stykker, jeg har avlet iår, skal du gå ind på dette link http://www.gartneri-toftegaard.dk/main-default.asp
Her er alle Toftegårds chilier vist og beskrevet.

Lin sagde ...

Sikke en flot hoest. Mine har kun givet to i aar saa der bliver ikke nogen syltning her desvaerre.