fredag den 7. januar 2011

At tro på egne muligheder

Da daaaaa…….

Vendestrik,-give-away

Jeg deltog i en give-away hos Ingerlise i december og jeg vandt saftsusemig denne lille bog af Hanne Medom.

Jeg er dog overbevist om, at der må være snyd med i spillet, for jeg har ALDRIG før i mit liv vundet noget.
Jo, forresten – min mormor vandt engang et strygejern på en lotteriseddel, hun havde skrevet mit navn på.
Min mormor købte mange lotterisedler, og hun skrev altid navne på dem. Jeg ved ikke, hvad den dybere begrundelse var, men det er jo ikke svært at gætte sig til den umiddelbare ide. Min mormor døde i 60’erne, så det er længe siden, jeg vandt noget.

Jeg er ukuelig, så jeg deltager alligevel – på trods - i konkurrencer, hvor det er heldet, der vinder, men jeg vinder aldrig noget. Altså lige indtil nu.

Taaak, Ingerlise. Det er hermed bevist, at den sociale arv kan brydes!

Ingerlise underviser og fortæller på sin blog – blandt andet har hun kørt en meget interessant serie, hvor hun fortalte om Elizabeth Zimmermanns liv.
Hun underviser rundt omkring i Free Form. Det har jeg været med til engang. Det var enormt spændende at prøve.
Der er mulighed for at stifte bekendtskab med Free Form den 19. marts, hvor Ingerlise har en workshop i det på Fiberfesten i Ry.

Ann

torsdag den 6. januar 2011

Sms-vanter og halstørklæde

Nicolai ønskede sig sms-vanter. Så det fik han i julegave.

Smsvanter,-fra-håndfladen

De er altså lige store. Nu har jeg igen fotograferet skævt på.

Smsvanter,-åbnede-fra-håndr
Da jeg ledte efter garn til Nicolais sømandssweater, bestilte jeg også noget lidt tykkere Lang merino hjem.
Med 1 tråd af den tykke og 1 tråd af rester fra sweateren gik jeg glad og fro igang med at finde en opskrift, som kunne bruges som udgangspunkt, lave strikkeprøver, måle og beregne.

Jeg havde dog helt glemt, at jeg hader at strikke fingervanter, og jeg havde også glemt hvorfor:

Tusind-ender-at-hæfte

Nøj, hvor var jeg sur på alle de ender og alt det bøvl, der altid er med at strikke fingrene. Der kommer altid huller ved maskeoptagningen, som så skal repareres, når enderne hæftes.
Jeg bryder mig altså ikke om at strikke noget, der som udgangspunkt er grimt og som skal repareres – især når det samtidig er noget bøvlet.

Min hund var meget bekymret over al den skælden ud undervejs.
Vi har talt om, at installere en lille whiskyflaske i halsbåndet på den, for den kommer altid farende, hvis den får fornemmelse af, at nogen har problemer.

Der må findes en smartere måde end den, jeg anvender. ALLE andre kan garanteret få det pænt fra starten. Hvis jeg ikke finder ud af, hvordan det kan gøre pænere og mindre bøvlet, nedlægger jeg for fremtiden veto mod fingervanter. Jeg har vist også strikket min ration i dette liv.

Smsvanter-åbne-på-hånden

Nicolai er meget glad for dem.

FAKTABOKS
Model:
Torgvantar med nedfällbar hätta og Ego
Designer: Järbogarn og Ego
Garn: 1 tråd Lang merino 120 og 1 tråd Lang merino 150
Pinde: AddiClick 4½ og 5½ og strømpepinde 5½ og 3
Garnforbrug: ca 150 g
Fra lager: Ja
Bemærkninger og ændringer: Grrrrrrrr
Tilfredshed: Jo, da. Da de endelig blev færdige. Jeg er dog på ingen måde forelsket.

*

Maskinstrikket-tørklæde-for

Jacob fik et af mine maskinstrikkede halstørklæder i Arwetta strømpegarn.
Farverne er ikke helt så zikzak-forvirrede i virkeligheden

Nærbillede-af-Arwetta

Jacob ønsker sig strik i Kaffe Fassets The Gridlock Throw mønster.
Det har han gjort rigtig længe nu………………..

The-Gridlock-Throw,-UFO
Jeg har jo et gammelt UFO, som jeg nok liiiige skal have strikket færdig først. Mon han nogensinde får den sweater/jakke?
Een ting er dog sikkert. Hvis jeg skal strikke det mønster igen, skal det være på rundpinde eller rettere: det skal strikkes rundt……..

Tørklæde,-maskinstrikket-i-

FAKTABOKS
Model:
Herretørklæde
Opskrift: Det er vist ikke nødvendigt med en opskrift. Der er slået 105 m op. Det er lagt dobbelt og syet sammen med madrassting.
Garn: Arwetta Multicolor, farve 511
Spænding: 7
Størrelse: Færdigte mål: 16 (33) cm x 150 cm
Garnforbrug: ca 150 g
Fra lager: Ja
Tilfredshed: OK.

Ann

onsdag den 5. januar 2011

Eternity Scarf 1 og verdens blødeste alpaca halsedisse

Eternity-scarf,-om-halsen1

Til min svigerdatter har jeg strikket denne sag, som jeg personligt er ret vild med.

Eternity-scarf,-om-halsen2

Den kan vendes på to måder, som sidder lidt forskelligt.

Eternity-scarf,-viklet-om-h

Den er skøn og hurtig at strikke. En smule variation og alligevel lige-ud-ad-landevejen TV-strik.
Jeg er allerede igang med nr 2 og jeg har planer om yderligere to.

Eternity-scarf,-foldet

FAKTABOKS
Model:
Eternity Scarf
Designer: Michele Wang
Garn: Cascade 220, 100% peruviansk højlandsuld fra Slavi.
Pinde: AddiClick 5
Garnforbrug: 170 g
Fra lager: Ja
Bemærkninger og ændringer: Jeg har strikket de tre mønstre lidt bredere end i opskriften, og de kan sagtens blive bredere endnu. Det vil bedre evnen til at nå op om hovedet, når den er dobbelt uden at den skiller bag på hovedet.
Tilfredshed: Meget

*

Halsedisse-om-halsen
Til Sisse strikkede jeg en mere enkel halsedisse, for hun er ikke så meget for for meget mønster

Halsedisse-om-hals-og-hoved

På Messen i Viborg købte jeg 200 g af noget fabelagtig lækkert garn, som jeg ville strikke en sjov hue til Sisse af, men da hun efterhånden har været “den sjove” længe nok, vil hun gerne have ting, der er lidt mere “voksne”. Jeg har gået og aet og krammet det garn lige siden, men nu har jeg brugt det til denne vidunderligt bløde sag. 
Der findes desværre ikke et farvekort til dette garn, og Jorungarns egen butik har ikke tid til at sende garn ud mm, men man kan købe garnet hos Der var 1gang, som ejes af  modeldesigner Bente Lavsen, som jeg købte garnet af på messen. Bente har heller ikke noget farvekort – endnu i hvert fald, men man kan få en fornemmelse af farverne på et foto på hendes hjemmeside.

Prøv det! Halsedisse,-foldet

Sisse selv er vist lidt i tvivl om hun kan bruge sådan een halssag, men jeg stoler på, at den ikke kommer af igen, når hun først har haft den på et par gange.

FAKTABOKS
Model:
Halsedisse
Designer: Ego – et meget kompliceret og personligt design ;-) 
Garn: Jorun Alpaca, 100% alpaca.
Strikkere nær København kan finde garnet hos Jorungarn, som dog ikke sender ud. 
Pinde: AddiClick 4
Garnforbrug: 200 g
Fra lager: Ja
Bemærkninger og ændringer: Nej, jeg har jo bare strikket en hel halsedisse i det cartridge-ribmønster, som Eternity Scarf starter med
Tilfredshed: Meget – mest på grund af garnet.

Ann

tirsdag den 4. januar 2011

Hættetrøje by Ann

Hættetrøje-i-Noro,-forfra

Jeg havde dette lækre Norogarn med cashmere. Det var oplagt at bruge det til Birk, så jeg tegnede denne hættetrøje.

Hættetrøje,-forfra-med-hætt

Den er jo varm, så den vil kunne bruges som overtøj forår/efterår – måske med en tynd vindtæt sag over. Derfor syn’s jeg, det ville være praktisk med en hætte på.

Hvis hætten ikke fungerer eller er mere til gene end til gavn, kan den snildt pilles op til halskanten, som så bare lukkes af. Det vil ikke kunne ses, for halskanten er strikket, så den kan “stå alene” uden hætten uden ændringer.
Halskanten er strikket i retriller, hvilket jo normalt ikke er så elastisk, at den kan stramme sig pænt til opefter. Derfor har jeg taget jævnt ind opefter på kanten. Det fungerede fint.

Hættetrøje,-bagfra-med-hætt

Bagfra

IMG_2086

Hver halve time den 21. og 22. råbte TV ud i vores stuer, at Alle, der kan køre før den 23. bør gøre det………Det bliver snestorm og totalt kaos og…….og…..og….”
Mine børn har ikke fjernesyn, så jeg ringede til dem for at høre, om de havde hørt………….Det havde de, men de mente nok at kunne klare at komme igennem den 23, som planlagt.
Men hva’ Mutter gør……....og hvorom alting er……………. Jacob, Mette og Birk kastede sig ud i bilen huhej efter arbejde den 22. (hvordan er det nu lige, det er, når man skal være væk en uge og skal have et lille barn med og skal stå for desserten juleaften og pludselig skal pakke på ½ time????? Godt, jeg ikke var til stede, siger jeg bare). De skulle køre fra Nordsjælland til Køge for at hente Sisse på een eller anden S-togsstation på vejen (hun skulle jo så også være færdig og afsted i en fart………….gu’ ve’, hvordan det har set ud).

Vi fulgte dem via mobilen, og det virkede, som om de lige så godt kunne have gået og sparet benzinen, for de sneeeegleeede sig afsted på grund af det glatte føre. Det tog derudover, som det vil være en del bekendt 4 timer at komme over Fyn, og herefter begyndte snevejret. Tjah………..de var fremme i det mørke nord kl 03.30 om natten!!!
Vi havde sørget for kolde øller og nyredte senge, men vi var selv gået til køjs.

Nå, men det jeg egentlig ville fortælle var, at det jo så betød, at jeg havde et døgn mindre til at færdiggøre julegaverne, så det gik liiiidt stærkt til sidst med at strikke hætten på trøjen. Jeg strikkede bare derudad og tog ud tilfældigt undervejs ud fra min indre ide. Det blev ikke helt symmetrisk, men der var ikke tid til at pille op og strikke om, men gudskelov for min højt elskede dampstrygejernsugeblæsesstation. Eva-Royal-dampstrygestation Der er en gammel talemåde, der siger: “Alt lykkes i en gasovn” (Hvordan i al verden det udtryk er kommet til veje, kan man læse her og, hvad dette indlæg førte med sig her), men jeg vil sige: “Alt lykkes med et godt dampstrygejern”.
Jeg købte det til en meget billig penge for et år siden gennem GulogGratis. Det har jeg aldrig fortrudt, og I må da indrømme, at en noget tilfældig, assymmetrisk og let flandrende hætte ligner noget næsten gennemtænkt professionelt, ik’!?
Jeg skylder nok at fortælle, at min søn ikke er imponeret over min dampstation, når han stryger skjorter. Han syn’s ikke, det stryger, som det skal. Måske er det noget med indstillingerne eller også er det bare irriterende at stryge skjorter.

Noro-hættetrøje,-foldet

Knapperne er frøer eller agurker. Det diskuterede vi en del den jul……

FAKTABOKS
Model:
Hættetrøje
Designer: Ego
Garn: NoroCash Island, 60% uld, 30% cashmere, 10% nylon.
Farve 8. Løbelæmgde 125m/50g
Pinde:
Garnforbrug: 180g
Fra lager: Ja, og nej. Garnet er købt i Ide-Stuen hos Britta fra min strikkegruppe, fordi jeg bare måtte eje det, da jeg følte på det til en strikkeaften hos hende.  Da jeg fik ideen med trøjen til Birk, måtte jeg supplere med et par fed mere.
Bemærkninger og ændringer: Det hele kan jo siges at være een stor ændring i og med, jeg selv har designet den, men den er blevet rigtig god, og den passer Birk fint – også hætten. Jo, måske vil jeg en anden gang strikke 3-4 retmasker i kanten af åbningen på hætten, så den ikke ruller så let eller bliver for lang, hvis I forstår.
Tilfredshed: Stor tilfredshed hos mig. Nu må vi se, hvad Birk og hans forældre syn’s.

Desværre nåede jeg ikke at sy mine fine etiketter/nametags på mit julestrik. Dels var der jo ikke tid, dels har jeg jo nok boet for længe i Jylland – I ved Aksel Sandemose, ik’!? Jeg kan ikke rigtigt få mig til det………….

Ann

mandag den 3. januar 2011

Vakse Viggo

Vakse-Viggo,-fronten

Een af julegaverne til Birk var denne udgave af Vakse Viggo – en Rasmilla opskrift.

Vakse-Viggo,-ryggen

Det er en skøn opskrift og både sjov og dejlig at strikke.
Oprindeligt er den stribet, men jeg valgte at bruge lidt af mit lagergarn og strikke den næsten ensfarvet.

Den sad lige i skabet på Birk, men som sædvanligt, kunne jeg ikke rigtigt finde ro og overskud til at fotografere mit strik “live” på modtagerne.

Vakse-Viggo,-foldet

FAKTABOKS
Model:
Vakse Viggo
Designer: Sanne Bjerregaard for Rasmilla
Garn: Geilsk 2-trådet 55% lammeuld og 45% bomuld (forhandles ikke længere i denne 2-trådede version)
Pinde: 3½ og 4
Størrelse: 4/5 (Birk er en stor 2½ årig). Passede perfekt.
Garnforbrug: 200g
Knapper: Hjerteknapper fra Sommerfuglen
Fra lager: Ja
Bemærkninger og ændringer: Der skal tælles mere, når man strikker den ensfarvet, fordi opskriften udelukkende tager udgangspunkt i striberne.
Tilfredshed: Stor! Både design, opskrift og garn er superlækkert til denne trøje

Ann

fredag den 31. december 2010

Sømandssweater, processen

Jeg har vist og omtalt denne sweater flere gange – ikke mindst, da den blev færdig, men her vil jeg gå i dybden med selve strikkeprocessen.

Sømandssweateren-live-på-Ni

Sømandssweater bagfra HIGH beskåret

Ja, den ser unægteligt meget bedre ud på Nicolai selv end på en damegine str 42 med buler på overkroppen.
Jeg havde som sædvanligt glemt at få taget billeder af sagen LIVE på rette vedkommende, så det blev lidt hu-hej med blitz, da han var på vej ud af døren.
Desværre havde jeg ikke åndsnærværelse til at se, at han har en sort T-shirt på, der stikker op over halsen, så kanten af halsudskæringen bliver utydelig.

Jeg har det helt dårligt med, at jeg altid så gerne vil have taget billeder af det, jeg strikker til folk på de mennesker, det er til. Det virker så tåbeligt og næsten egocentrisk. Jeg tror mit eftermæle kommer til at handle om noget med strik og den besynderligt vigtige blog, der altid skulle forsynes med billeder.

Nå, det var jo processen, jeg havde lyst til at gå mere i dybden med.
Nicolai ved, hvad han kan li’, og han har en god smag. Han havde set en sømandssweater hos samsoe-samsoe, som han gerne ville ha’, men den var for tynd, for stor, forkert i farverne og strikket i en blanding af kunststof og uld. Nicolai ville have een i ren uld, lidt tykkere, i en slimline-størrelse, der passede ham og i en dyb blåsort marineblå farve.

Jeg spurgte webstrikgruppen, om de kendte til og kunne anbefale et garn i en sådan dyb marineblå farve, og vupti kom der en masse rigtig gode forslag inklusive et tilbud fra Bente, som er håndspinder, om at spinde noget lækkert dybt marineblåt merino, hun havde liggende.
Hun sendte mig en tot af ulden og jeg bestilte straks det tilbudte garn, selvom det nok ville tage noget tid at få det spundet og det måske heller ikke lige egnede sig med håndspundet garn til en sømandssweater til en mand, som Nicolai, som ved præcis, hvordan det skal være, og det er ikke med de uregelmæssigheder, som gør et håndspundet garn levende.
Jeg bestilte derfor også 1-2 nøgler hjem af flere af de lækre garner.

Garnudvalg-til-sømandssweat

Det er Bentes håndspundne i midten. Sørgeligt for jer derude, at I ikke kan få lov at føøøle på det.

Valget faldt på det superbløde og lækre Lang Merino 150, fordi farven var perfekt og kvaliteten var møf

Lang-Merino-150

Jeg regnede på det og fandt frem til, at jeg nok skulle bruge 12 nøgler a 50 g. Jeg købte det på nettet hos et tysk firma.

Så gik jeg igang med at lave strikkefasthedsprøver, måle Nicolai op og tegne og beregne. Strikke-arbejdsbord Jeg skelede lidt til målene i et par strikkedesignbøger, jeg har.
Strikkedesignbøger Bobler-strikkeprøve Boblerne skulle ikke være alt for boblede, så jeg prøvede forskellige måder og endte med at vælge een, hvor der tages ned i 4. pind under bobelrækken i stedet for 5. pind under. Det gjorde boblerne lidt fladere og mindre. Opskrift på sømandsbobler kan findes her.

Nicolai fik 3 forskellige kanter at vælge imellem.

Strikkeprøver-på-kanten  En med rib, en med en dobbeltkant strikket på tyndere pinde, så den strammede en smule til (den er vist ikke kommet med på billedet) og en i dobbeltkant med samme pindestørrelse. Det er den originale sømandssweaterkant fra de sømandssweatre, vi gik i i 60’erne og 70’erne og som vi købte i en skibsprovianteringsforretning i Nyhavn – var det “Nyhavn 17”? – eller 13? Jeg husker det ikke længere.
Nicolai valgte uden at blinke den “originale”.
Jeg havde også strikket en prøve med picotkant (den er til gengæld med på billedet), men det blev for tøset, så den kasserede jeg selv på forhånd. 
Der blev tegnet, regnet og skrevet side op og side ned.
Nikkes-sømandssweater-fra-l

Sømandssweater,-logbog

Sømandssweater,-beregninger

Åhhh, jeg elsker at være grundig og gøre ting ned til mindste detalje. Det er SÅ tilfredsstillende – altså, hvis jeg har tid og ro til det – og er motiveret. Jeg kan uden problemer være en sjuskedorte eller springe over, hvor gærdet er lavest, hvis ambitionsniveauet ikke lige på det tidspunkt er i top.
Jeg er ikke specielt kvik i pæren, men jeg har en vilje af stål og en selvtillid som en elefant, så disse billeder er blot et lille udsnit af de sider i min logbog, løse notesark og strikkepapir, jeg har brugt, for der var jo ustandseligt en lillllle bitte ting, jeg havde glemt eller havde overset, men som fik konsekvenser for alle andre beregninger og tegninger, så jeg måtte regne og tegne om og om og om igen.

Udtagningerne på ærmerne voldte i første omgang lidt problemer, for strikkefastheden på striberne med sømandsbobler er anderledes end resten, men udtagningerne skulle jo falde jævnt op over. Jeg klippede strikkepapir i de forskellige strikkefastheder sammen i bredder som bobel- og glatstriksstriberne, tegnede og regnede, men endte med i stedet bare at tage ud med x antal cm’s afstand.

Strikkepapiret kom mest til sin ret i forhold til halsudskæringen. Der har jeg fulgt den slavisk.Halsudskæring-på-strikkepap
Strikkepapir? Hvad for noget strikkepapir? spørger nogen af jer så.
Jamen, man kan købe blokke med tern, der svarer til bestemte strikkefastheder, og man kan selv lave det på nettet flere forskellige steder f.eks. her og her. Jeg bruger et computerprogram, som hedder Print-a-Grid. Det kan købes til download eller i fast form med snailmail.

Midt i det hele blev jeg flere gange usikker på, om de mål, jeg havde taget af Nicolai virkelig kunne passe. Det kunne de ofte ikke, men andre gange – f.eks., hvor lang den skulle være på ærmer og bul – passede det virkelig.
Nicolai mente det faktisk alvorligt. Han ville have den så kort både på bulen og på ærmerne.
Derfor lå arbejdet stille ind imellem enten, fordi jeg havde mistet overblikket og modet eller, fordi jeg ventede på et besøg af Nicolai, så jeg kunne måle ham om og om igen.
Det var sikkert irriterende for den søde og tålmodige Nicolai, men der var også fordele for ham, for vi kørte et par gange den lange tur til hans lille hus laaangt væk fra os med kaffebrød eller frokosttilbud for at tage mål.

Bulen er strikket på rundpind nedefra. Jeg har fortrinsvis brugt KnitPro, dels fordi Addi er for glatte til dette garn. Det er svært at styre strikningen, men også fordi det er bedst at strikke boblerne med en spids pind. Arbejdet er delt ved ærmegabene. Alle kanter er strikket dobbelt med en vrangpind (på retsiden er det en retrille) i ombugskanten.
Nikkes-sømandssweater-22-11 I halsudskæringen har jeg ikke lukket maskerne, men satte dem på en tråd, så jeg kunne bruge dem direkte til halskanten. Jeg ville gerne undgå den halv- og heltykke kant, der kan opstå, når man tager masker op fra en aflukket kant.

På den en skulder strikkede jeg en dobbeltkant, som jeg syede usynligt på den anden skulder lige under retrillen i ombugskanten:Belægn-venstre-påsyn-forsid( Undskyld den forkerte hvidballance, hvidballance, hvidballance)Påsyningaf-belægning-til-sk

På den anden skulder strikkede jeg dobbeltkant med knaphuller på den ene og dobbeltkant til knapper på den anden skulderIndkig-i-hals-med-knapbelæg Der gik kuk i det på dette tidspunkt, så knapperne er blevet placeret på højre skulder, selvom jeg havde planlagt dem på venstre, men det er der jo ingen, der bemærker, når musikken spiller.

Jeg lavede en ny strikkeprøve til halskanten – både for at finde ud af, hvordan jeg fik den til at stramme til opefter,Strikkeprøve,-halsbelægning Strikkeprøve-halsbelægning dels for at finde den pæneste måde at sy den til på bagsiden.
Jeg tog de masker op i halskanten, der jo var der i forvejen på en tynd pind. Jeg kan ikke huske, om jeg fyldte lidt på hist og her, hvis det virkede, som om der manglede nogen. Jeg strikkede den første pind vrang for at lave en kant.
Jeg strikkede halskanten som de andre kanter, men jeg skiftede pinde to gange undervejs fra pinde 3 til 2½ og tilsidst 2, og omvendt efter ombugskanten. Det gav den ønskede effekt og en pænere hals end hvis jeg havde måttet lave den i rib.
Der er 4 forskellige måder at sy den på bagsiden, og jeg tror det endte med den længst til højre….eller blev det den til venstre?Halsområde-fra-vrangsiden Her ses halsområdet fra vrangen.

Ærmerne er syet i på vanlig vis. På højre skulder er de to belægninger blot lagt oven på hinanden og syet sammen med ærmet i den yderste løkke, så det ikke er blevet for tykt.

Knapper var et problem. Nicolai ville have skindknapper, men de måtte ikke være alt for store. Det var svært at finde nogen på nettet. Kvaliteten virkede dårlig, men jeg fandt nogen her. Hjemmesiden var dansk, men fakturaen og afsenderen var tysk.Knapudvalg  Jeg var meget i tvivl om størrelse og farve, men jeg endte med de store blå.

Slut, prut FINALE!Solskin-på-en-sømandssweate

Nå, ja, så endte det så sådan:Udmattet-sømandssweater-på- Sømandssweateren blev lige så udmattet, som både jeg og I sikkert er nu.

FAKTABOKS
Model:
Sømandssweater
Designer: Ego
Garn: Lang Merino 150
Pinde: KnitPro 3
Garnforbrug: Knapt 600g
Fra lager: Nej bestemt ikke
Bemærkninger og ændringer: Øhhhh, se lige ovenfor.
Tilfredshed: Jeg er vel godt tilfreds, selvom der vist også er flere ting, der kunne gøres anderledes.

Tak for et fascinerende strikkeår på denne blog. Jeg har idag været igang med bloggen i præcist 1 år. Jeg har 90 faste læsere og siden foråret næsten 25.000 såkaldt unikke besøgende.

 

GODT NYTÅR TIL ALLE!

vi ses igen i 2011

Ann

lørdag den 25. december 2010

En ny slags juleaften

I år foreslog børnene en anden form for juleaften.

De foreslog, at vi gav penge til velgørenhed i stedet for gaver.

Vi aftalte at give små – gerne hjemmelavede – gaver til hinanden, og de sædvanlige gaver til lille Birk.

De penge, vi ellers ville have brugt på gaver til hinanden, lagde vi så hver især i denne boks.

Pengebox-beskåret 

Vi fortalte hinanden, hvad vi havde lyst til at støtte. Der blev kun nedlagt veto mod et af forslagene.
De forslag, som alle kunne gå med til var Amnesty International, Læger uden Grænser, Dansk Folkehjælp, Women for Women, Reden, Børnefonden og vist nok et par stykker til, som jeg ikke lige kan huske nu.

Vi skulle så spille om, hvilket projekt/forening, der skulle støttes

Et par af børnene havde købt et Matadorspil. De syntes det var passende at spille sådan et kapitalistspil om velgørenhed. Tøhø.

Til alles store overraskelse blankede Torben dem alle af på stribe, men lod Mette bestemme hvem, der skulle have pengene.

Det blev Dansk Folkehjælp, som får næsten 6000 kr til at forsøde tilværelsen for ensomme og socialt dårligt stllede i Danmark.

Birk fik sine gaver løbende fra om eftermiddagen, hvor vi lavede mad til om aftenen lige før han skulle i seng. Han fik glædet sig over og leget med dem alle. Det var en god måde.
Han fik LegoDuplo flyvemaskine og Toy Story, bøger, og af Sisse fik han en dukke – ja, og så en hulens masse strik af Farmor…..
Det får I at se, så snart jeg har fået lavet mit indlæg om sømandssweaterprocessen.

Det blev en dejlig juleaften. Der var gaver, men ikke noget overdrevet, og det har jeg det rigtig godt med.

Glædelig Jul

til alle læsere af min blog – ikke mindst de, der har glædet mig hele året med søde og anerkendende kommentarer

Ann